Szakpolitikai hírlevél

Az oktatás jövője – a változás kora megérkezett

„Az oktatás jövője – a változás kora megérkezett” címmel adott ki közleményt a European Schoolnet (EUN), az Európai Bizottság oktatáskutatással és oktatásfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi projektekkel foglalkozó, összesen 33 európai oktatásért felelős minisztériumot tömörítő háttérintézménye, amelyben beszámolt az EMINENT konferencia részleteiről és a két újonnan megjelent nemzetközi oktatási jelentésről. A cikkben továbbá az UNESCO egyik újonnan megjelent szakértői anyagáról is lesz szó.

Az oktatás, az oktatási szektor javaihoz való hozzáférés nemcsak alapvető joga és lehetősége minden földlakónak, de sarokpontja a társadalmi-gazdasági fejlődésnek is. Ugyanakkor ezekhez a javakhoz eltérő mértékben férnek hozzá az állampolgárok és ezt az egyenlőtlen helyzetet a COVID-19 világjárvány világszerte fokozta. Az ezzel kapcsolatos kutatásokról és az EUN által kiadott jelentésekről ebben a cikkben tájékozódhat többet. 

A világjárvány teljesen átalakította az oktatásról és tanításról alkotott képünket. Az interaktív, fizikai oktatásról egyik pillanatról a másikra kellett átállnunk egy képernyő-alapú tanteremre épülő oktatási struktúrára, amely nyilvánvalóan nemcsak a tanítási-tanulási folyamatra, hanem a szociális kapcsolatokra is jelentős hatással volt. Ez a hatás alapvető gondolkodásra késztette és készteti a gondolkodókat, döntéshozókat és szakpolitika-alkotókat. A digitalizáció jelentőségéről folytatott vita sosem volt aktuálisabb, de ezzel együtt nagyban fókuszba került a hozzáférés kérdése, az egyenlőtlenségek és a tanulási eredmények összefüggései és az oktatás inkluzív jellege. Az elmúlt két év ráirányította a döntéshozók figyelmét arra, hogy az inkluzív oktatás és a digitalizáció csak kéz a kézben haladva segítheti elő a kontinens versenyképességének fokozását és a digitális korban való sikerességét.

A világjárvány okozta problémák, a 21. század társadalmi-gazdasági, illetve modern korunk pedagógiai-neveléstudományi és társadalmi kihívásai egyaránt azt szorgalmazzák, hogy Európa egységesen lépjen fel a kihívásokkal szemben. Ezek a témák adták a gerincét a nemrégiben lezajlott EMINENT konferenciának is, amelynek fókuszában három kulcsszó állt: a zöld, digitális és inkluzív Európa. Az EMINENT konferencián az EUN szakpolitikusai, illetve a tagországok miniszterei és más reprezentánsai járták körbe azokat az európai szakpolitikákat, amelyekkel az imént említett három európai cél: a zöldebb, digitálisabb és inkluzívabb Európa válik elérhetővé. A konferencián bemutatásra került az Európai Oktatási Térség stratégia egyik kiemelt akcióterve, a Digitális Oktatási Cselekvési Terv, amelynek részletes tárgyalására több szekció és kerekasztal-beszélgetés is szerveződött a délelőtti szekcióban. A Digitális Oktatási Cselekvési Terv egy olyan szakpolitikai kezdeményezés, amellyel az EU tagországok oktatási és képzési rendszerei beléphetnek egy új digitális korba, megőrizve a kontinens versenyképességét és elérve, hogy az állampolgárok, intézmények és az oktatás minden szintje számára elérhető digitális készségeket és lehetőségeket nyújtson. Az előadások és egyeztetések során a résztvevők megosztották ezzel kapcsolatos kezdeményezéseiket, mint például az IT, IKT képzések megerősítését, a tanárképzés és a tanártovábbképzés digitalizációjának megerősítését, valamint egyéb a társadalom működéséhez elengedhetetlen digitális készségek megerősítését az állampolgárok szintjén.

Fontos megemlíteni, hogy az EUN ennek kapcsán két fontos jelentést is publikált: a „The Future of Schools beyond COVID-19” és a „Learning Lessons to Build Resilience in Times of Crisis” című kiadványokat, amelyekkel a téma tágabb kontextusát és a világjárvány kapcsán kialakult nemzetközi oktatási körképet kívánták megvilágítani, továbbá javaslatokat tettek az iskolák és az oktatási rendszerek rezilienciájának növelésére.

Hasonló témában jelent meg az UNESCO „Reimagining our futures together: a new social contract for education - UNESCO Digital Library” című jelentése, amely ugyancsak a digitális kor kihívásaival foglalkozik, ugyanakkor arra tesz kísérletet, hogy egy új társadalmi szerződés kereteit alkossa meg az oktatási rendszerek számára. A nagyvolemenű átfogó körkép az elmúlt két év tapasztalatait tárja fel elsősorban a szakmai-szakértői körökből azért, hogy a jövő oktatása elkerülhesse azokat a nehézségeket és akadályokat, amelyekkel a világjárvány kezdetén szembesült – ezzel egy modernebb, ellenállóbb (reziliensebb) és rugalmasabb működésre tettek javaslatot, amely ugyanakkor az oktatás és képzés számára régi-új alapokat nyújtó keretrendszert és szemléletet is kínál.

Forrás:

Az EUN vonatkozó jelentéseinek elérhetősége:

Az UNESCO vonatkozó jelentésének elérhetősége:

Szerző: Farkas Bertalan Péter, Tempus Közalapítvány, Tudásmenedzsment csoportvezető

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »