Tudástárak

Digitális Módszertár

Hogyan használható a Facebook az irodalomórán?  Milyen motivációs szerepe lehet az IKT-eszközöknek a természettudományos nevelésben?  Miképp jelenhet meg a tanulási célokat szolgáló játék és játékosítás a tanórákon?  Milyen motivációs szerepe lehet a Skype-nak az idegennyelv-tanulásban?  Hogyan dolgozható fel interaktív formában a történelem egy szelete IKT eszközök segítségével?  Miképp lehet a tanulást támogató eszköz a mobiltelefon a magyarórán?


Ezekre a tanulásban/tanításban aktuális kérdésekre a Tempus Közalapítvány 2012-ben útjára indított    Digitális Módszertára    adja meg a választ. A tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, ahol ma már közel 120 ötlet közül böngészhetnek az érdeklődők. Olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentumoknak, módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT-eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

A Digitális Módszertár közvetlen elérhetősége:   http://tka.hu/tudastar

Az ötletek közötti válogatást különböző keresési szempontok, szűrési lehetőségek is segítik. A honlapra látogatók egy egyszerű regisztrációt követően teljes képet kaphatnak a feltöltött ötletekről: láthatják a módszerben felhasznált IKT eszközök-, illetve a módszer pedagógiai céljait, az egyes tevékenység-lépéseket, a módszer alkalmazásának célcsoportját, munkaformáját és időtartamát, a megvalósítás előnyeit és nehézségeit, adaptálási lehetőségeit, illetve az ötlethez csatolt állományokat.

A Digitális Módszertárban lévő ötletek a különböző oktatási környezet, tantárgyi háttér, célcsoport és megvalósítás mellett a módszertani ötletek jó példát mutatnak többek között:

  • a hétköznapokban is elérhető, egyszerű technológiák felhasználására a tanulási folyamatban;
  • a külvilág, a társadalmi környezet iránt nyitott osztályterem, illetve oktatási környezet kialakítására és fenntarthatóságára;
  • a kooperatív munkát vagy differenciált feladatok megoldását szolgáló web2 alkalmazások előnyeire;
  • a tanulók tényleges együttműködését, és másokkal is megosztható tanulási produktumokat eredményező aktív foglalkoztatására;
  • a tanulásszervezés folyamatában az adott tanulási feladat, a személyes tanulási tér, a közös osztálytermi tevékenység, és az egyes eszközök alkalmazásának harmonikus kapcsolódására;
  • jól megválasztott alkalmazásokkal és eszközökkel egy kontakt tevékenységsorozat, egy projekt munkafolyamatának támogatására;
  • a technológia tanulástámogató felhasználásában a személyes érintettség és a motiváció érdemi növelésére;
  • a tervezett, célzott képességfejlesztésben szerepet kapó technológia használatára;
  • a pedagógiai céloknak megfelelő, a funkció alapján tudatosan átgondolt, és a tényleges tanulói, illetve tanári tevékenységet támogató IKT eszközhasználatra – akár már óvodáskorban is;
  • az online tanulási környezettel támogatott tanulásszervezés tantárgyfüggetlen, bármely más oktatási tartalomra adaptálható megoldásaira.

A Digitális Módszertárban megosztott legjobb ötletek feltöltői szakértők értékelése nyomán Digitális Pedagógus Díjban részesülnek. 

tovább olvasom »
Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »