Díjazzuk a legjobbakat!

Áttekintés

Tanulási hálózatok, közösségi tanulás és oktatási innováció – a Tempus Közalapítvány évente meghirdetett, mások számára is példaként bemutatható díjazottjai

A Tempus Közalapítvány nagy hangsúlyt fektet a közös európai oktatási célkitűzések hazai megismertetésére, az oktatási fejlesztési folyamatok tudásmenedzsmentjének támogatására interaktív fórumok működtetése, szakmai rendezvények szervezése, kiadványok készítése és nem utolsó sorban szakmai hálózatépítés által. A 2008-ban maga számára kijelölt út egyik legfontosabb eleme a helyi szintű, azaz alulról jövő kezdeményezések feltárása és támogatása.  Ezért 2010 és 2014 között évről évre változó szakmai fókuszt meghatározva – kapcsolódva az adott év európai prioritásaihoz is – egy díjat hoztunk létre, mely a Magyarországon aktívan és hatékonyan működő, az egész életen át tartó tanulás terén tevékenykedő hálózatokat, közösségeket vagy oktatási innovációkat jutalmazza, melyek országosan mások számára is példaértékűek lehetnek.

Az egyes díjak éves szakmai fókuszát, valamint a legjobbnak ítélt jelentkezők kiválasztásának kritériumrendszerét szakértői kör bevonásával dolgoztuk ki. A felhívásokra általában nagy volt az érdeklődés, így valóban a legszínvonalasabb helyi vagy egyéni kezdeményezéseket tudtuk támogatni, mind anyagilag, mind széleskörű bemutatkozási lehetőséget biztosítva számukra rendezvényeinken, valamint a sajtóban.

Az eddigi díjak témáit az alábbiakban röviden, a legjobbak szakmai bemutatkozó anyagait pedig az oldalsó menüpontokban részletesen is olvashatják. Az eddig eltelt öt év során a díjak odaítélése és a díjazottak nyilvánosság előtt való bemutatása az egyik legkedvesebb feladatunkká vált, mivel olyan gyöngyszemekre találtunk mind a formális oktatás, mind az informális tanulási lehetőségek területén, ami bizakodással tölt el bennünket a tekintetben, hogy Magyarországon is feltartóztathatatlanul elindult az oktatási modernizálódása. Bízunk benne, hogy kezdeményezésünkkel magunk is hozzájárulunk ehhez a folyamathoz, és hiszünk abban, hogy a helyi közösségekben jól működő oktatási-tanulási innovációk egyre szélesebb körben terjednek el.

2010. Hálózati tanulásért díj

A díj azon hálózatszerű együttműködések elismerésére és tevékenységeik további ösztönzésére irányult, melyek az egész életen át tartó tanulás terén mutattak fel példaértékű eredményeket. Hálózat alatt olyan, legalább egy éve működő, többoldalú intézményi együttműködéseket értettünk az egész életen át tartó tanulás területén, melyek legalább három partner bevonásával, a jövőre vonatkozó konkrét tervekkel és az addigi együttműködést illusztráló eredményekkel rendelkeztek. A díjra vegyesen jelentkeztek formális oktatási és kulturális intézmények, valamint civil kezdeményezések is.

2011. Mit díjazna a munkáltató?

2011-ben fókusztémaként a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát választottuk, reflektálva az Európai Bizottság által meghirdetett „Új készségek és új munkahelyek menetrendje” programjára. Előzetes minikutatás során felmértük, hogy melyek azok az aktuális készségcsoportok, amelyeket a munkáltatók leginkább elvárnak a munkavállalóktól, és ez alapján készítettük el a díj odaítélésének kritériumrendszerét. A díjra felsőoktatásban megvalósuló kurzusokkal lehetett jelentkezni.

2012. KÚT-díj: Közösségi Út a Tanulásért

Ez a díjunk kapcsolódott egy nagyobb szakmai projekt egyéb tevékenységeihez, melynek során az egyéni tanulási utak, a személyre szabott fejlődési lehetőségek minél szélesebb körű feltérképezését vizsgáltuk hazai terepen, kiemelt figyelmet fordítva a közösség tanulás támogatásában betöltött szerepére. A jelentkezők egy műhelymunka-sorozaton vehettek részt, melynek során saját projektötletük megvalósítását, mások bevonását támogató egyéni készségfelkészítést kaptak, ezt követően elektronikus portfólióban kellett bemutatniuk tervüket. A díjak odaítélése során a külső szakértőkből álló bizottság elsősorban azt mérlegelte, hogy mennyire hasznosítható egyéni és közösségi szempontból az a tudás, amelyet a program generál. A jelentkezők nagy többsége civil szervezetektől érkezett.

2013. STEM-díj: Jó gyakorlatok a tudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematika szolgálatában

2013-ban olyan felsőoktatási jó gyakorlatoknak hirdettünk felhívást, melyek szemléletformáló hatással lehetnek a STEM (tudomány, technológia, mérnöktudomány, matematika)  területek oktatására, valamint erősítik a hallgatók ezen szakmákhoz fűződő hivatástudatát. A díjazott kurzusok kiválasztása a szakma elismerését élvező egyetemi oktatók bevonásával történt. A főbb szempontok között szerepelt a gyakorlatorientált megközelítés, a korszerű technológiák felhasználása, a módszerek változatossága, különböző egyéni és csoportos munkaformák alkalmazása, az intézményen belüli és az azon kívüli együttműködés kialakítása, a munkaerő-piaci igények figyelembe vétele, valamint a hallgatók pályaválasztásának és hivatástudatuk kialakulásának támogatása.

2013, 2014. Digitális Pedagógus Díj

A Tempus Közalapítvány 2012-ben létrehozott Digitális Módszertára azoknak a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentumoknak, módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával. A módszertár elindulását követően évente meghirdetésre került díjjal ösztönözni kívánjuk a pedagógusok egymás közti tudásmegosztását. Így azokat az IKT technológiák használatában élenjáró pedagógusokat díjaztuk, akik saját ötleteiket a Digitális Módszertárba feltöltve azt bárki számára elérhetővé, kereshetővé, adaptálhatóvá tették. A felhívásra jelentkezők feltöltött módszertani anyagait szakértők értékelték.

tovább olvasom »
Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »