Szakpolitikai hírlevél

Szakképzés Európában, 1995 – 2035

A Szakképzés Európában, 1995 – 2035 című kiadvány egy a CEDEFOP The changing nature and role of vocational education and training (VET) in Europe (2016-18) című projektjének eredményeit összegző szintézis riport, ami átfogó képet fest a szakképzés fejlődéséről Európában. A címben megjelenő 2035 és az alcím – Lehetséges utak az európai szakképzés számára a XXI. században – jelzi, hogy a múlt vizsgálata mellett a jövőre vonatkozó előrejelzések is helyet kaptak benne.

A változó munkaerő piaci kihívások, az akadémikusabb középiskolai képzés mögé, egy kevésbé megbecsült helyre sorolódó szakképzés vagy ennek alternatívájaként egy jobban megbecsült, az állandó változó kihívásoknak magas színvonalon eleget tevő szakképzés kapcsán maguknak feltett kérdések inspirálták a kutatókat a 2015-ben indított The changing role and nature of VET in Europe című projekt megvalósítására. A projekt három éve alatt elemezték, hogy hogyan változott a szakképzés az EU28+ államokban (EU tagállamok + Norvégia és Izland) 1995 és 2015 között. Az eredményekre alapozva állapították meg azokat a fő kihívásokat és lehetőségeket, amik a szakképzési szektort jellemzik jelenleg és a jellemezhetik a jövőben.

Jelen kiadvány célja, hogy összefoglalja és bemutassa a már publikált kutatási eredményeket kiegészítve őket további elemzésekkel, lehetséges modellekkel és szakirodalommal, új megközelítést és értelmezést kínálva ezzel.

A változó szakképzés kapcsán az ország sajátosságokat bemutató 4. fejezetben Magyarországot a Visegrádi országok csoportjában tárgyalja a riport, nemcsak hasonló hátterű és történelmi szituációkat megélő ország csoportokkal mint pl. a Balti államok, összehasonlítva. 

A riport tartalmazza a Changing VET 2035 című, mintegy 1500 szakképzésben érintett szakember megkérdezésével 2018 tavaszán megvalósult felmérés eredményét is. A felmérés célja az volt validálják az eredményeket, amire a múlt feltérképezésével jutottak, és hogy minden, a kutatásban részt vevő EU28+ országból legyen a lehetséges jövőbeni utak felvázolásához szükséges információjuk.

A riport három alap szcenáriót vázol fel. Egy pluralista szakképzést, amelynek középpontjában az egész életen át tartó tanulás áll és ahol egyre kisebb a különbség a szakképzés és az általános oktatás között. Egy olyan megkülönböztetett szakképzést, melynek fókusza a szakmai kompetenciák fejlesztése és határozottan elkülönül az általános oktatástól.   Valamint egy olyan speciális szakképzést, munkaorientált képzéssel a fókuszban, ami az általános középfokú és felsőoktatás által dominált oktatási rendszerben létezik. Mind a három alap szcenárióhoz felvázol két-két sokkal konkrétabbat.

A kiadványt rengeteg, a megértést, az elképzelést segítő, magyarázó ábra illusztrálja.

A kiadványba itt tud belelapozni.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »