Szakpolitikai hírlevél

A felnőtt tanulási szakpolitika sikerességének tényezői

Andrew McCoshan oktatáspolitikai szakértő összefoglalót készített az Európai Bizottság által kiadott „Az európai felnőtt tanulási szakpolitikák és hatékonyságuk mélyelemzése” című beszámolóról. McCoshan blogbejegyzésében a feltett kérdésekben szakmai vitára invitálja az olvasókat. A lenti cikk az Európai Bizottság EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe) oldalán megjelent felhívás fordítása.

„Az Európai Bizottság által készített beszámoló alapvető fontosságú olvasmány minden, a felnőtt tanulási szakpolitikával foglalkozó szakembernek. A 10 ország szakpolitikájának mélyreható elemzésén és releváns szakirodalmon alapuló beszámoló hat „építőkövet” állapít meg, melyek a sikeres felnőtt tanulási szakpolitikai intézkedések alapjául szolgálhatnak.

Ezek a következők:

  • a felnőtt tanulók tanulással kapcsolatos pozitív hozzáállásának erősítése olyan „strukturális” intézkedések által, mint a tanácsadás és a társas tanulás módszertana;
  • a munkáltatók tanulási folyamatba történő hangsúlyozott bevonása;
  • a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés növelése, a hátrányos helyzetű felnőttek bevonásának hangsúlyozása;
  • gyakorlatban hasznosítható tudás közvetítése;
  • magas minőségű tanulási folyamat biztosítása;
  • az egész életen át tartó tanulás elősegítésére irányuló intézkedések bevezetése minden lehetséges érdekelt bevonásával.

A fenti tényezők közül a legerősebben fejlesztendő területek közé a felnőtt tanulási lehetőségekhez való hozzáférés biztosítása és az alacsony alapkészségek fejlesztése bizonyult. A tanulmány eredménye szerint a vizsgált országok mindegyike küzd a felnőtt tanulási lehetőségek alacsony hozzáférhetőségével, így az egyéb szakpolitikai intézkedések is nehezen érnek el rendszerszintű változást.

A riport másik megállapítása szerint a felnőtt tanulási intézkedések eredményeinek javítása érdekében az országok számára ajánlott volna a rendszerszintű adatgyűjtés és szigorúbb értékelési módszerek bevezetése. Ennek elősegítésére a tanulmány készítői egységes elemzőrendszert és egy online eszközt is kidolgoztak a döntéshozók számára.

A szóban forgó tanulmány fent leírt javaslatai bár közismertnek tűnhetnek, létrejöttének érdeme mégis abban rejlik, hogy átfogó, holisztikus képet ad a problématerületről, emellett jól használható elméleti keretbe foglalja azt. A már említett „felnőtt tanulás építőkövei” alapú csoportosítás alapvető fontosságúnak tekinthető annak érdekében, hogy a szakpolitikai intézkedések logikus egymásutániságot kövessenek és ezáltal a folyamatos szakmai minőség fenntartható legyen.

Természetesen felvetődik a kérdés, hogy a fent említett építőkövek milyen mértékben érvényesíthetőek egy-egy országban, illetve, milyen kombináció biztosít mérhető előremozdulást az olyan indikátorok tekintetében, mint például a tanulók részvétele. Másik problémakört érint, miszerint annak ellenére, hogy a fent említett tényezők közül több is szinte magától értetődőnek tűnik, az érdemi változás elmarad. Vajon mi lehet ennek az oka? A pénz? A téma nehezen megfogható mivolta? A bevezetés nehézségei? Erre talán már vannak válaszok az Önök országában?”

A szerző Andrew McCoshan itt várja a válaszokat, hozzászólásokat a kérdésire és a felvetéseire:

https://ec.europa.eu/epale/en/blog/what-makes-adult-learning-policies-successful

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »