Az MRK jelentése és javaslatai
2017 késő őszén sokkoló adatokkal szembesült a Magyar Rektori Konferencia (MRK) plénuma – a magyarországi rektorok megdöbbenéssel látták, hogy az európai kreditmobilitásban részt vevő magyarországi hallgatók által külföldön megszerzett kreditek elismerési arányában Magyarország a legutolsó helyen szerepel több felmérés alapján is.
Az MRK felismerte, hogy ezen a helyzeten mindenképpen változtatni kell, hiszen az el nem ismert kreditek a felsőoktatási intézmény hitelét és Magyarország nemzetközi tudományos-felsőoktatási megítélését is rontják. Konkrétan intézmények közötti együttműködések szűntek meg ezáltal, és a hazai hallgatók motivációja is erősen meggyengült az el nem fogadott tanulmányok miatt. A külföldön szerzett kompetenciák és kreditek el nem ismerése negatívan befolyásolhatja a hallgatók kiutazási hajlandóságát, és a külföldi partnerintézmény felé is bizalmatlanságot közvetít, hiszen az intézmények együttműködéseik kezdetén vállalják az elismerést.
A nemzetközi tendenciák is egyértelműen a felsőoktatás nemzetköziesítésének fokozását és fenntartását támogatják, a magyar kormány 2023-ra a hallgatók 20 %-ánál szeretné elérni a legalább 3 hónapos külföldi tapasztalat megszerzését. Nemzetközi színtéren egyre nagyobb figyelem irányul az iskolarendszeren kívüli, nemformális és informális tanulással megszerzett kompetenciák és tudás felmérésére, valamint elismerésére (validáció), ami a felsőoktatási intézményektől a minél nagyobb fokú elismerési hajlandóságot várja el. A beszámításnak egyszerűbbé és hatékonyabbá kell válnia.
A cikket dr. Heuer Orsolya a Magyar Rektori Konferencia jogi titkára írta.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »