Szakpolitikai hírlevél

A tanári elköteleződésről

Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írását ajánljuk

"Kutatások sora támasztja ugyanis alá, hogy az együttműködő tanárok jobban hisznek szakmai hatékonyságukban, s kooperatív szemléletük jelentős mértékben óvja őket a stressztől és a kiégéstől is."

"...azok a tanárok érzik leginkább jól magukat az osztályteremben, akik hisznek benne, hogyképesekfejleszteni a kompetenciájukat, és törekszenek is erre. Akik megfelelő felkészültséggel rendelkeznek ahhoz, hogy pozitív tanulási légkört tudjanak teremteni. Akik nyitottak a pedagógiai újításokra, képesek a diákok aktivizálására, és jól együtt tudnak működni a kollégáikkal. A pedagógusok jó közérzete pedig egyaránt motorja az elköteleződés kialakulásának és a tanulói teljesítmények növekedésének."

"A szakmai fejlődés legjobb kereteként az akkor még kevéssé elterjedt szakmai tanuló közösségeket azonosította a kutatás, amikor a tudás építése általában valamilyen helyi tanítási, nevelési, közösségfejlesztési probléma megoldására irányul. Az ilyen csoportok résztvevői nem egyszerű befogadók, hanem aktív alakítói saját tanulási folyamatuknak. Új tudásuk ezért mélyebben épül be szakmai eszköztárukba, s jobb eséllyel hasznosul, mintha csupán tanfolyami előadásokon hallottak volna ugyanazokról a témákról.

Ezzel összefüggésben a szakértők fontos oktatáspolitikai feladataként definiálták azoknak a feltételeknek a megteremtését, amelyek lehetővé teszik, hogy az oktatási intézmények fokozatosan – a helyi sajátosságok és igények figyelembe vételére képes –, tanuló szervezetekké érhessenek. Hangsúlyozták, hogy az ezt támogató autonómia lényegi összetevője a fejlődést segítő iskolai légkörnek, s hogy a cselekvési és döntési szabadság pozitív hatást gyakorol a tanítás mindennapjaira is. Rámutattak, hogy – a jól felkészült tanárok mellett –, a szervezeti működés módja is formálja a teljesítményt, s miként a gazdaságban, ennek a kulcsa az oktatás esetében is a vezetők kezében van."

A teljes cikket itt olvashatja

A cikk olvasása mellé ajánljuk a Tempus Közalapítvány   EFFECT (Európai szakmai és módszertani keret a tanárok kollaboratív tanulásának támogatására) projektjének  honlapját  és  az ott található eredményeket.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »