Az OECD először 2008-ban publikálta Az oktatást formáló trendek c. kiadványát. A 2010-es és 2013-as frissítések után 2016-ban jelentősen kibővítették az anyagot, kiegészítve a BRIICS-országokra[1] vonatkozó adatokkal.
A tanulmány a kulcsfontosságú gazdasági, szociális, demográfiai és technológiai trendek áttekintésére vállalkozik – a teljesség igénye nélkül, továbbá arra, hogy megvizsgálja azok potenciális hatását az oktatásra. Adatforrásként megjelöli pl. az OECD, a Világbank és az Egyesült Nemzetek vonatkozó nyilvántartásait, statisztikáit. Nem válaszadásra törekszik, inkább arra, hogy közös gondolkodásra ösztönözzön: milyen fő tendenciák befolyásolják az oktatást, és milyen lehetőségei vannak az oktatásnak a trendek befolyásolására.
A feltárás az oktatás és képzés minden területére kiterjed: a kisgyermekkori oktatástól a felsőoktatáson át, az egész életen át tartó tanulásig. A célcsoport is tág: politikaalkotók, hivatalnokok, tanácsadók, kutatók, szakértők, oktatási intézmények vezetői, tanárképzésben érintettek, tanárok, szülők és diákok.
A dokumentum öt fejezetben tárgyalja a nagyobb trendeket: Globalizáció; A nemzetállamok jövője; A városok jövője; A család jelentősége; Szép, új világ.
A válogatás alapjául az oktatáshoz való kapcsolhatóság, és a nemzetközileg összevethető, hosszú távú megfigyelésen alapuló adatok elérhetősége szolgált, és olyan trendeket tartalmaz, amelyek legalább 10-50 éve megfigyelhetők.
A teljes kiadvány itt érhető el.
[1] Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság. Jim O’Neill brit közgazdász hozta létre a betűszó első változatát (BRIC) 2001-ben: a világ legígéretesebb feltörekvő gazdaságait sorolta egy csoportba.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »