Szakpolitikai hírlevél

Az oktatói teljesítmény helyzete a felsőoktatásban

Megjelent a PROFFORMANCE projekt benchmarking felméréséről szóló szakmai kiadvány.

A PROFFORMANCE konzorcium közzétette a hat partnerország (Ausztria, Csehország, Horvátország, Grúzia, Magyarország, Szerbia) 156 felsőoktatási intézménye részvételével 2020 novemberében végzett benchmarking felmérés összegző tanulmányát. A felmérés célja az volt, hogy feltérképezze az oktatás és tanulás minőségének javítására és támogatására vonatkozó intézményi megközelítéseket, az értékelési rendszerek, a humán erőforrás-fejlesztés és az oktatói továbbképzési gyakorlatok tekintetében. A felmérés célja jó példák, innovatív gyakorlatok és tanulságok felkutatása és azonosítása volt.

A felmérés előkészítése osztrák vezetéssel (a Bundesministerium für Bildung, a Wissenschaft und Forschung (AT) és Günter Wageneder, Salzburgi Egyetem szakértője közreműködésével) már 2020 nyarán megkezdődött. A partnerek és a társult tagok egy-egy szakértőt delegáltak ebbe a munkacsoportba annak biztosítása érdekében, hogy az eredményekben, a partnerek, az érdekelt felek és az európai aspektus egyaránt érvényesüljön.

A kérdőív zárt és nyitott kérdéseket tartalmazott a következő területekre vonatkozóan:

  • tanulási és tanítási stratégia;
  • hallgatói elkötelezettség és bevonódás;
  • nemzeti követelmények és európai trendek;
  • minőségirányítás, valamint a tanárok értékelése;
  • a tanárok készségei és kompetenciái;
  • tanárképzés és humán erőforrás fejlesztés;
  • tanári és hallgatói támogatás és ösztönzők.

Az összegző tanulmányt Horváth László, az ELTE oktatója állította össze. A kiadvány elemzi a részt vevő intézmények válaszait és anyagait, kiegészítve a vonatkozó elméleti háttérrel, bemutatja a legjobb gyakorlatokat, és ajánlásokat kínál a tanárok teljesítményének és az intézmények karriermenedzsment rendszereinek javítására.

A „PROFFORMANCE-Értékelő eszköz és ösztönző rendszerek a felsőoktatási oktatók teljesítményének fejlesztéséhez” projektet az Európai Unió Erasmus+ programja társfinanszírozza. A konzorciumot a Magyar Innovációs és Technológiai Minisztérium koordinálja a Tempus Közalapítvánnyal, együttműködve a konzorciumpartnerekkel Ausztriából, Csehországból, Grúziából, Horvátországból és Szerbiából. A projekt fő célja, hogy növelje a tanítás és tanulás minőségét a tanári teljesítmény fejlesztése révén. Ez a benchmarking felmérés volt az első lépés a tervezett tanári értékelési és ösztönzési rendszer fejlesztése felé.

A kiadványt a TKA honlapján megjelent cikkből tudja letölteni.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »