Szakpolitikai hírlevél

Az Új Európai Bauhaus – az iskolák szemszögéből

Az iskola – mint intézmény, mint épület, mint szocializációs helyszín, mint kultúrák és tudások találkozóhelye – régóta foglalkoztatja a neveléstudomány szereplőin kívül a tértudományokkal foglalkozókat (pl. geográfusok, társadalomtudósok) vagy akár az építészeket, mérnököket és a műszaki tudományok képviselőit is. Az iskola ugyanis nemcsak a tanulás és a tanítás színhelye, több annál: szinergiája a sokszor több évtizedes vagy évszázados hagyományoknak, a felhalmozott tudásnak, a benne dolgozó, tanuló iskolai polgárok szokásainak és használati elveinek, illetve a különböző korok eltérő kulturális, társadalmi-gazdaság vagy éppen építészeti igényeinek. Az Új Európai Bauhaus, az Európai Bizottság új európai szintű építészeti kezdeményezése az iskolákra is hatással lesz. Ebben a cikkben megnézzük, hogy hol tart ebben a gondolkodásban a Bizottság.

Az Új Európai Bauhaus

A hivatalos kommunikációja szerint az ún. Új Európai Bauhaus egy kreatív és interdiszciplináris kezdeményezés, amely szorosan kapcsolódik a European Green Deal (azaz az Európai zöld kiegyezés) programjához egy élhetőbb, inkluzívabb és fenntarthatóbb építészeti környezet megteremtése érdekében, amely nemcsak a szemünknek, hanem a vízió szerint a gondolatainknak és elménknek és a szívünknek is egyaránt kedves. A Bizottság által elvárt eredmény szerint ez a kezdeményezés 

  • gazdagítani fogja a funkcionalitás aktuális kérdéseire adandó válaszainkat, a kultúra és a művészetek által inspirálódva;
  • fenntarthatóbbá teszi a bolygónkat, harmóniában a természettel és a környezettel; és
  • befogadóbbá teszi a nézőpontunkat, bátorítva a párbeszédet az eltérő kultúrák, tudományok és életkori csoportok között.

A kezdeményezés egy platformra szegezi a polgárokat, a téma szakértőit, az üzleti szereplőket és a szakpolitika-alkotókat, hogy közösen képzeljék el és valósítsák meg azt a fenntartható Európát, amelyben élni szeretnénk a jövőben. Emellett születni fog egy ehhez kapcsolódó európai platform is, amely a kezdeményezéshez kapcsolódó projekteket, felhívásokat és jógyakorlatokat fog közzétenni.

Az Új Európai Bauhaus az iskolákban

Az eTwinning program 2022-ben az Az Új Európai Bauhaust tűzte ki az év témájának. A program keretében a résztvevő több tízezer tanár és tanuló közösen alkothatnak víziót és reflexiókat a kezdeményezés iskolai alkalmazásáról, illetve annak lehetőségeiről. 

A COVID-19 világjárvány számos kihívás elé állította a kontinenst és annak tanárait, amelyek – kellő akarattal és jó szándékkal, tudatossággal – inspiráló lehetőségekké váltak. Sok ágazat – a munka, a kultúra, a sport – kénytelen volt újra feltalálni önmagát és működési módját. Az oktatás az iskolabezárások miatt a leginkább érintett ágazatok között volt. 

Mariya Gabriel innovációért, kutatásért, kultúráért, oktatásért és ifjúságügyért felelős biztos a blended learningről szóló tanácsi ajánlásra vonatkozó javaslattal kapcsolatban a magas színvonalú és inkluzív alap- és középfokú oktatás támogatása érdekében nyilatkozta a következőt: „A jobb minőségű és inkluzív oktatás és képzés víziójára való törekvés semmiképpen sem korlátozódik a COVID-19 aktuális kontextusára. Most lehetőség nyílik tanulni és előrelépni a legújabb tapasztalatokból. A mai javaslat felvázolja azt az elképzelést, hogy milyen oktatást szeretnénk látni Európában. Olyan, amely támogatja az Európai Oktatási Térség és a Digitális Oktatási Cselekvési Terv átfogó céljait a minőség és a befogadás, a zöld és a digitális oktatás előmozdítása érdekében Európa-szerte.”

A fentiek tükrében az eTwinning tanárai szerte Európában felkérést kaptak arra, hogy diákjaikkal együtt elmélkedjenek iskolájukról ebben a járvány utáni világban, ahol a blended learning – azaz a vegyes vagy kevert tanulás – minden bizonnyal fontos szerepet fog játszani. A vegyes tanulás azt írja le, amikor egy iskola, oktató vagy diák többféle megközelítést alkalmaz a tanulási folyamatban, amely magában foglalja (de nem kizárólagosan) a fizikai teret, formátumokat és eszközöket: helyszíni, online, osztálytermi, szabadtéri (de iskolai) környezet stb., valamint az ehhez szorosan kapcsolódó online környezetet is. 

Az „álomiskola” víziója az eTwinning idei felhívása keretében a befogadás, a szépség és a fenntarthatóság értékeire épül. A tanárokat és a diákokat arra kérik, hogy találják meg a szépséget tanulási környezetükben, minden szinten és minőségben, és emeljék azt a lehető legmagasabb szakmai potenciálra. A gyönyörű és befogadó iskolákat úgy tervezték meg, hogy bevonják minden kultúrából származó, hátrányos helyzetű, eltérő szocioökonómiai státuszú, illetve fogyatékossággal élő tanulókat. A fenntartható iskolák működőképesek és hozzáférhetőek, környezetbarát gyakorlatokat testesítenek meg, és megteremtik a feltételeket a környezettudatos polgárok neveléséhez. Az éves témát kiemelten kezelik az eTwinning kampányok és események is az idei évben, illetve egy-egy rendezvény és kezdeményezés keretében a Tempus Közalapítvány is reflektál a kezdeményezésre. Az eTwinning tanárokat a nemzeti kontaktpontok arra kérik, hogy diákjaikkal együtt kreatívan reflektáljanak „álomiskolájukra”: egy olyan iskolára, amely támogatja a vegyes tanulást, a fenntartható fejlődésre, a jólétre és a befogadásra irányuló nevelést. 

Csatlakozzon az Új Európai Bauhaus az iskolákban programhoz, az eTwinninghez, illetve fedezze fel az Új Európai Bauhaus-ban rejlő lehetőségeket, figyelje a szakmájába vágó pályázati lehetőségeket!

Szerző: Farkas Bertalan Péter, Tempus Közalapítvány, Tudásmenedzsment csoportvezető

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »