Hozzászólások

Tigelmann Bettina Nálunk a nyelvtanárok a 9. évfolyamosoknál tudatosan figyeltek arra, hogy minden órán kerüljön sor szabadabb, játékosabb feladatokra. Figyelembe vettük érdeklődési területeiket, javasolhattak témákat, szerepelhettek kiselőadással, az IKT eszközök használata is mindennapos volt. Órán motiváltak a diákok, félévi eredményeik is az idegen nyelv tárgyakból volt a legjobb. Rengeteg munka, de megéri. válaszolok - 2017.02.04. 18:36
TKA Tudásközpont Kedves Bettina! Köszönjük a visszajelzést és a sok kemény munkát is! Igen, a játékos gyakorlatok, IKT eszközök kreatív használata, a tanulók érdeklődési és életkori sajátosságainak figyelembe vétele kőkemény feladat, de nagyon megéri, mert roppant hálás dolog. Reméljük, a későbbiekben is tudják majd használni az eszközt! 2017.02.07. 10:46

Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Hogyan keltsük fel a diákok érdeklődését?

Mit kell tudnunk a fiatalok érdeklődéséről és hogyan fejleszthetjük azt?

A diákok számára szervezendő tevékenységek kiindulópontjának a bennük lakó érdeklődésnek kell lennie. Nagyon fontos, hogy tudjuk, mi érdekli a diákjainkat. Az egyéni fejlődési terv készítésekor az egyik fő kérdés az, hogy mit szeret csinálni a diák a szabadidejében, van-e hobbija, mert ezek az érdeklődési területek jól felhasználhatók a pedagógiai és az egyéni fejlesztési folyamat során.

Nincsen olyan ember, aki ne érdeklődne valami iránt. A kérdés az, hogy mi, tanárok, előítéletek nélkül elfogadjuk-e a diákok érdeklődési területeit.

Néhány dolog, amit tudnunk kell a fiatalok érdeklődésével kapcsolatosan:

  • Érdeklődésük egyik fő jellemzője, hogy gyakran változó, rapszodikus. Egyik nap ezt szeretik csinálni, a következő nap pedig már annak az ellenkezőjéért rajonganak. De tegyük fel a kérdést! Mit is jelent ez valójában? Mi ennek az üzenete? A pedagógiai üzenet az, hogy mindent ki akarnak próbálni, mindent akarnak csinálni. Nekünk pedig támogatnunk kell ezt a törekvésüket. Engedjük, hogy annyi dolgot próbáljanak ki, amennyit csak akarnak.
  • A fiatalok nem szeretik a kötelező tevékenységeket, még akkor sem, ha egyébként szívesen végzik. Ez pusztán múló életkori sajátosság. Hagyjuk, hogy ők válasszanak tevékenységet. Mindig biztosítsunk nekik lehetőséget arra, hogy valamit csináljanak.
  • Figyelje meg az okokat, ha azt tapasztalja, hogy a fiatalnak nincsen, vagy csak nagyon szűk az érdeklődési területe. Lehet, hogy nagyon alacsony aktivitással vagy csekély érdeklődéssel rendelkező családból jön. Lehet, hogy a diáknak semmiféle értékes tapasztalata nincsen a tevékenységeket illetően. Egészen egyszerűen nem tudják, mit is csinálhatnának. A mi feladatunk az, hogy a lehető legtöbbféle tevékenységet mutassuk meg nekik.
  • A diákok sokkal több időt töltenek passzívan, mint aktívan. Sokkal többet hallgatnak mint beszélnek, főleg az iskolában. Ez az egyik oka annak, hogy nem fejlődik az érdeklődésük. Engedjük, hogy kifejezzék magukat. Hagyjuk őket beszélni, kérdezni, szerepelni. Szervezzünk interaktív órákat, adjunk nekik prezentációs feladatokat az éppen aktuális anyag egy kis részével kapcsolatosan, szervezzünk kiscsoportos tevékenységet, engedjük, hogy kifejezzék gondolataikat, véleményüket. Minél többet beszélhetnek és szerepelhetnek, annál jobban fog fejlődni az érdeklődésük. 

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »