Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Viselkedési szabályok felállítása az osztályban

Az osztályban elfogadott viselkedési szabályok megalkotásának folyamata.

Hogyan lehet olyan szabályokat alkotni, amelyek működnek olyan diákok esetében is, akik „nem akarják, hogy megmondják nekik, mit csináljanak”, és azt érzik, hogy „a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket”?

Ez az eszköz egy javaslat e probléma megoldására.

Az alábbi folyamat segítségével támogathatja „Az osztályban elfogadott viselkedési szabályok” kialakítását és annak az érzésnek a megteremtését, hogy „Mi itt így csináljuk a dolgokat”.

Mondja azt a diákoknak, hogy tudja, ők már eléggé nagyok ahhoz, hogy tudják, hogyan kell viselkedni, és így a szabályok helyett most arról akar velük beszélni, hogy ŐK mit szeretnének, hogyan kezeljék őket az osztályban.

Sokkal könnyebb sikert elérni, ha a veszélyeztetett diákokkal az értékekről történő beszélgetést azzal kezdjük, hogy mondják el, milyen bánásmódot várnak el másoktól. Vetessen elő velük egy darab papírt, ennek a közepén húzzanak egy vonalat, két oszlopot létrehozva így. Kérje meg őket, hogy az első oszlopba írják fel az összes olyan bánásmódot, amiben nem szeretnék, ha részük lenne ebben az évben. Kérje meg őket, hogy gondoljanak vissza az elmúlt évekre, és idézzék fel, amikor akár velük vagy másokkal úgy bántak, ami nekik nem tetszett. Azután a 2. oszlopba írasson velük egy listát azokról a bánásmódokról, amelyeket elvárnak másoktól.  (Ha szükséges, adjon példákat.)

Az óra végén szedje be a listákat. Közölje, hazaviszi őket, hogy összevetve őket megtalálja a közös pontokat. Szinte bizonyos, hogy sokan (ha nem mindenki!) azt fogja írni, hogy szeretné, ha MÉLTÁNYOSAN bánnának vele, és egyéb hasonlóságok is lesznek. Másnap fussa át ezeket a legnépszerűbb felvetéseket a diákokkal, attól a céltól vezetve és úgy terelve a beszélgetést, hogy megalkossák „Az osztályban elfogadott viselkedési szabályok”-at.

Egy osztály, a tanár segítségével, a következő három fő értéket állította fel: TARTOZÁS VALAHOVÁ – MÉLTÁNYOSSÁG – MUNKA

Egy másik iskolában, a következő lett a 3 fő érték: LÉGY ITT – VISELKEDJ – TANULJ

Egy másik osztály 4 értéket állított fel: (1) Tisztelj másokat; (2) Méltányold a különbözőséget; (3) Viselkedj méltósággal; (4) Tedd a dolgod a legjobb tudásod szerint

Én továbbvinném ezt a beszélgetést, hogy még két értékes tulajdonságot hozzáadhassunk a listához: (5) Légy a legjobb önmagad! (6) Higgy magadban!

A diákokkal, akik büszkék arra, hogy képesek felrúgni a szabályokat, az osztály értékeinek ilyen módon történő felkutatása sokkal eredményesebb, mint a sok-sok szabály felsorolása. Ha túl sok a szabály, mindig lesz valaki, aki felrúgja őket, amire reagálni kell. Ehelyett segíthetünk a diákoknak az értékek értelmezésében, megállapodások kötésében és a folyamatok megtanulásában. Ez lehetőséget ad arra, hogy taníthassunk, és ne a kényszerítés eszközeivel éljünk.Ezenfelül a problémák megoldása az osztályon belül annak lesz köszönhető, hogy az osztály e folyamat eredményeképpen alakított ki egy viselkedési szabályzatot. Tarthatunk osztályfőnöki órákat a problémák megoldása érdekében. Ez segíti a diákokat abban, hogy érezzék, tartoznak valahová, részei valaminek. A következő feladat az lehet, hogy megkéri a diákjait, írjanak egy dolgozatot vagy rajzoljanak egy posztert, amely illusztrál egy vagy minden olyan értéket, amiben megállapodtak. (A legtöbb veszélyeztetett diák a posztert fogja választani!) Ezeket azután kitűzhetjük egy jól látható helyre, hogy alkalomadtán rámutathassunk, ha a diákok „kezdenek felejteni”.

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »