Szakpolitikai hírlevél

Erasmus+ stratégiai partnerségek az oktatás minőségének fejlesztéséért

Az újfajta tudást, készségeket és tanulási, ismeretszerzési stratégiákat megkövetelő, változó környezetben a megújuló oktatási rendszereknek alkalmazkodniuk kell a tanítás és tanulás új formáihoz. Az Erasmus+ pályázati program a kihívások kezelését segíti azzal, hogy pályázati struktúrái révén hozzájárul az oktatás modernizálásához, minőségének fejlesztéséhez. A program 2. típusú kulcstevékenysége a partnerségi együttműködések révén éri el ezt a célt.

Ezen kulcstevékenység része az egyes országok által koordinált Stratégiai partnerségek pályázattípus. A pályázattípus keretén belül született projektek vagy a) a projektpartnerektől való tanulást, jó gyakorlatok átvételét, az európai szintű tapasztalatcserét támogatják, vagy b) innovatív szellemi termék(ek) kifejlesztésére, átvételére irányulnak.

A jó gyakorlatok megosztását célzó együttműködések legfontosabb hozadékai, hogy a partnerintézmények új megközelítéseket, módszereket, szemléleteket, gondolatokat ismernek meg. Szakmai inspirációt jelent, hogy láthatóvá válnak a bevett gyakorlatok közötti hasonlóságok és a különbözőségek. A saját módszerre kapott visszajelzések is kedvezően hatnak a munka előremozdítására. A partnerszervezetek között erős kapcsolatok alakulnak, melyek a projekt után is fennmaradtak. A tapasztalatokat a mindennapi munkába gyorsan be lehet építeni.

Az Erasmus+ programban a stratégiai partnerségek pályázattípusban született, szellemi terméket fejlesztő projektekkel kapcsolatban elvárás, hogy hosszú távon kedvező hatással legyenek a részt vevő intézményekre és szervezetekre, valamint a megvalósított tevékenységekben közvetlenül vagy közvetetten érintett személyekre és intézményekre. Elvárás, hogy innovatív, hiánypótló tartalmak szülessenek, amelyek az oktatás egy szegmensének fejlesztését célozzák. Olyan szellemi termékek készülnek, amelyeknek komoly szerepe van az oktatás egy területének a megújításában. Az új innovatív tartalom kifejlesztésén kívül más oktatási környezetben már működő módszerek, oktatási anyagok átvétele is támogatott. A tevékenységek és eredmények komoly innovációs potenciállal rendelkeznek. A létrejövő anyagok mindenki által használhatóak, beépíthetőek az oktatási folyamatokba, továbbfejleszthetőek.

Témájukat tekintve különfélék lehetnek a szellemi terméket fejlesztő projektek, azonban a létrejövő szellemi termékek jellemzői azonosak:  

  • A szellemi termék fajsúlyos, nemzeti vagy európai szinten újszerű, szellemi teljesítményt bizonyító kézzelfogható produktum. 
  • A szellemi termék tartalmában, módszertanában, az anyag feldolgozásának szemléletében, látásmódjában innovatív ötletre épül, hozzáadott értéket képvisel a témában hozzáférhető hasonló termékekhez képest az érintett partnerségi körben.
  • A szellemi termék a szerző(k) eredeti szellemi alkotása.
  • A szellemi termék a projektpartnerek közös munkája során jön létre.
  • A szellemi termék bárki számára szabadon hozzáférhető.
  • A szellemi termék továbbadható és hosszú távon fenntartható.
  • A szellemi termék hatékony módon alkalmazható az oktatási folyamat során, és elősegíti a felmerülő problémák, kihívások kezelését.
  • A szellemi terméknek valós kihívásokra kell válaszolnia.
  • A szellemi termék fejlesztésének indokoltságát igényfelméréssel és a kitűzött céloknak való megfeleléssel kell tudni igazolni.
  • A szellemi terméknek meg kell felelnie a célcsoport igényeinek.
  • A szellemi termék hatása túlmutat a projekt futamidején.

Néhány példa  a projektekben létrehozott szellemi termékek típusára:

Az alábbi ábra  mutatja a tapasztalatcserére épülő és innovatív szellemi termék kifejlesztését célzó együttműködések közötti különbségeket.

Az Erasmus+ projekteredményeket bemutató, az Európai Bizottság által működtetett platformon a megvalósult projektek leírásai és eredményei érhetőek el, illetve a folyamatban lévő együttműködések ismertetései olvashatóak, a partnerek megnevezésével.

Az Erasmus+ stratégiai partnerségek pályázatokat értékelő szakértők együttműködésével a cikket összeállította Hlavatý Ildikó (Tempus Közalapítvány, Erasmus+ stratégiai partnerségi csoport)

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »