Újszerű szemlélet, kiváló projektmenedzsment és hosszú távú hasznosulás. Ezek jellemzik azt a négy, uniós támogatással megvalósult projektet, amelyek Nemzetközi együttműködési kultúráért nívódíjat kaptak a Tempus Közalapítványtól. A témák között szerepel az egészséges életmódra nevelés, a színházi eszközök alkalmazása a karrierépítésben és a fogyatékossággal élők képességfejlesztése.
Nemzetközi együttműködési kultúráért nívódíjat kaptak azok a köznevelési, szakképzési és felnőtt tanulással foglalkozó intézmények, amelyek az Európai Unió oktatási és képzési együttműködéseket támogató programja keretében valósultak meg. A díjakat Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Tordai Péter, a Tempus Közalapítvány igazgatója adta át május 20-án a MOM Kulturális Központban.
A rendezvényen Sipos Imre kiemelte a nemzetközi együttműködések fontosságát, amelyek nem csak életre szóló élményt jelentenek a résztvevők számára, hanem az iskolák és oktatással, képzéssel foglalkozó szervezetek működésének egészére hatással lehetnek.
A Nívódíjjal elismert, uniós támogatással megvalósult együttműködések kiváló projektmenedzsment tevékenységet folytatva dolgoztak fel egy-egy témát, és az általuk elért eredmények a szervezeti kultúra egészére kiemelkedő hatással vannak. A díj célja, hogy felhívja a figyelmet az uniós oktatási és képzési programokban folyó munka minőségére, ugyanakkor biztosítja, hogy a nívódíjas intézmények széles szakmai közönség előtt mutathassák be eredményeiket, és megoszthassák tapasztalataikat a program további résztvevőivel.
A Tempus Közalapítvány által felkért szakértők döntése alapján 2015-ben a következő intézmények kaptak Nemzetközi együttműködési kultúráért nívódíjat:
COMENIUS – KÖZNEVELÉS
II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Téglás – Don’t Worry, Be Healthy! című projektje
A 6500 fős kistelepülés iskolájában hisznek abban, hogy a nemzetközi kapcsolatok ablakot nyitnak a világra, és abban is, hogy ez nagyon fontos – legalább annyira, mint az egészséges életmód. A kettő ötvözetéből nívódíjas együttműködés született, ami az általános iskola első Comenius projektje volt.
Kimagasló értéke, hogy az iskolában angol-magyar két tanítási nyelvű képzés indult el, amelyre inspirációt a nemzetközi tapasztalatokból merítettek. Az együttműködés innovatív jellegét az adta, hogy az általános iskolás korosztályhoz közelálló téma feldolgozásába az egész iskolát és a helyi közösségeket is bevonták. A projekt hozadéka és eredményei messze túlmutatnak a kétéves együttműködés keretein – a résztvevők munkája kiváló példa lehet más intézmények számára is.
http://dontworrybehealthyproject.wordpress.com
LEONARDO – SZAKKÉPZÉSI MOBILITÁS
Empíra Európai Tanácsadó Nonprofit Kft., Nyíregyháza – Beilleszkedés a munka világába integrált környezetben, Spanyolországban
A projekt keretében hat értelmi sérült fiatal próbálhatta ki magát valós munkahelyi szituációban. Szakmai gyakorlatukat Spanyolországban, egy kertészeti termékeket előállító cégnél végezték, ahol nagyszerűen megállták a helyüket az ép társaik között.
A projekt egyik erőssége, hogy bebizonyította, az értelmi fogyatékkal élők is képesek értékteremtő munkavégzésre – helyük van a társadalomban és a munka világában. A külföldi szakmai gyakorlat konkrét eredménye, hogy egyeztetések indultak a helyi önkormányzattal a fogyatékkal élő fiatalok foglalkoztatásáról, sőt más munkáltatók figyelmét is felkeltette, hiszen a záró rendezvényen több szervezet és vállalkozás képviselői is részt vettek.
LEONARDO – SZAKKÉPZÉSI PARTNERSÉGEK
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány – Játszd el a munkád!
Ebben a nemzetközi együttműködésben színházi eszközöket hívtak segítségül, hogy növeljék a fiatalok elhelyezkedési esélyeit. Valós munkahelyi szituációkat dolgoztak fel a drámapedagógia segítségével, egyik színdarabjukban pedig az állásinterjú volt a téma.
A projekt különlegessége, hogy a magyar alapítványi iskola mellett két egyetem és egy munkaügyi központ együttműködésével valósult meg, így különböző szempontokat tudtak figyelembe venni a munkába álláshoz, munkavállaláshoz szükséges készségek fejlesztése tekintetében. A részt vevő tanulók magabiztosságot szerezhettek, és tudatosabban vállalhatnak munkát a jövőben, ami növelheti az álláskeresésben sikeres, és csökkentheti a munkájukkal elégedetlen fiatalok számát.
GRUNDTVIG – FELNŐTT TANULÁS
Szorgoskert Nonprofit Kft. – Tanulócsoportok – Megcsináljuk! című projektje
Fogyatékkal élő fiatalok önállóságának és önbizalmának fejlesztése volt a célja ennek a nemzetközi együttműködésnek, amelyben az egyénre szabott tanulási lehetőségek is szerepet kaptak – legyen szó kultúráról, informatikáról vagy nyelvtanulásról.
A projekt legnagyobb erőssége, hogy a megvalósítás teljes folyamatába bevonták az autizmussal élő segítő munkatársakat és tanulókat. Ez az inkluzív szemlélet maximális mértékben áthatotta az együttműködést, ezáltal lehetővé tette a fogyatékossággal élő fiatalok készségeinek sokrétű fejlesztését. A projekt az informális tanulási módszerek fontosságára is felhívja a figyelmet, így oktatási és szociális intézmények számára is példaértékű lehet.
Ezek a Nívódíjjal kitüntetett projektek a 2007-2013 közötti Egész életen át tartó tanulás programban nyertek támogatást. A programot a 2014-2020 közötti időszakban az Erasmus+ váltja fel, amely számos lehetőséget kínál a nemzetközi tapasztalatszerzésre, az eszmecserére és az egymástól való tanulásra az oktatás minden szintjén.
Az uniós elismerésben részesült projektek koordinátoraival interjúkat olvashatnak a Tempus Közalapítvány kiadványában: http://tka.hu/konyv/3133/nemzetkozi-egyuttmukodesi-kulturaert-nivodij
További információ:
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »