Ha értékelésről beszélünk, sokféle érzés, gondolat merül fel az emberekben. A PROFFORMANCE projekt elején megkérdeztük a részt vevő szakértőket, hogy számukra mit jelent az értékelés fogalma. Az alábbi ábrán látszik, hogy legtöbbjüknek a „visszajelzés”, a „fejlődés”, a „minőség” és a „reflexió” szavak jutottak eszébe.
A PROFFORMANCE projekt neve is kifejezi a projekt célját: olyan értékelő eszközt fejleszteni, amely méri a PROFesszori – felsőoktatási oktatói teljesítményt, azaz perFORMANCE-t, PROFesszionálisan és formatív, fejlesztő jelleggel („formation”). A cél egy olyan keret- és eszközrendszer kidolgozása, amely támogatja az európai és nemzeti szakpolitikai célok, intézményi stratégiák mindennapi gyakorlatba ültetését, lehetővé teszi az egymástól való tanulást, a jó példák és kiváló gyakorlatok elismerését és terjesztését.
A legfontosabb cél azonban, hogy olyan projektterméket hozzunk létre, amely több szinten is elfogadható, használható, valamint motiváló és valódi hozzáadott értéket jelent.
Az oktatók számára:
Az intézmény számára:
A döntéshozók számára
A projekt partnerei és szakértői elkötelezetten és igen nagy lelkesedéssel vágtak neki ennek az izgalmasnak ígérkező, kihívásokkal teli feladatnak. A projekt 2021 nyarán félidőhöz érkezett. A konzorciumon belüli együttműködés kiváló, az online megvalósítás és a multikulturális sokszínűség –az Európai Felsőoktatási Térség minden szegletéből dolgoznak együtt szakértők – kihívásait is eredményesen sikerült a projekt javára fordítani, még úgy is, hogy a tervezett szakértői műhelyeket, munkacsoport üléseket egytől egyig a virtuális térben kellett lebonyolítani.
A partnerországok (Ausztria, Csehország, Georgia, azaz Grúzia, Horvátország, Magyarország, Szerbia) felsőoktatási intézményei 2021 őszén találkozhatnak az első konkrét eredményekkel:
1. Online olvasható lesz a Benchmarking jelentés, mely annak a felmérésnek az eredményeit foglalja össze, amely 2020 novemberében, 6 partnerország 154 felsőoktatási intézményének körében vizsgálta az oktatási-tanulási gyakorlatokat, oktatói értékelő-fejlesztő-ösztönző rendszereket. A felmérés célja a jelenlegi helyzet áttekintése, a szükségletek meghatározása és a jó gyakorlatok gyűjtése volt. Bővebb információ a https://profformance.eu/benchmarking címen található.
2. Terveink szerint 2021 októberében indul útnak a PROFFORMANCE nemzetközi oktatói díj felhívás, melyre már megvalósított oktatási jó gyakorlatokkal, innovatív megoldásokkal lehet pályázni. A nyertesek 2022-ben részt vehetnek a PROFFORMANCE nemzetközi szakértő találkozón és bemutathatják kiváló projektjeiket. https://profformance.eu/call-for-application
3. Szintén 2021 októberében kezdődik az értékelő eszköz tesztelése a partnerországok kiválasztott felsőoktatási intézményeiben. Az eszköz véglegesítése előtt fontos a gyakorlati visszajelzés a végfelhasználóktól, hogy mennyire alkalmazható, releváns, gyakorlatias az adott intézmény szempontjából, mennyire látják annak hasznát, hozzáadott értékét és nem utolsó sorban milyen érzéseket ébreszt az oktatókban annak használata. https://profformance.eu/institutional-visits
Az út odáig azonban nem mindig sima, ugyanis számos dilemmával szembesül a szakértői csapat a fejlesztés során.
A helyes irány és arány, valamint a megfelelő egyensúly megtalálása a különböző lehetőségek között csak úgy lehetséges, ha azokat kérdezzük, akik akár az értékelés alanyaként, akár felhasználójaként érintettek a folyamatban. A 2021 első felében megvalósított szakértői műhelyeken ezért a szakmai jó példákat ismertető előadások, bemutatók mellett a diákok, független oktatók, az intézményi vezetés képviselői, valamint külső partnerek is elmondták álláspontjukat és véleményüket, valamint külső értékelési szakember is segítette a munkát. Mindez jó alapot ad ahhoz, hogy a fenti dilemmákra optimális megoldások szülessenek.
A PROFFORMANCE nemzetközi projektben az Innovációs és Technológiai Minisztérium konzorciumvezetőként, a Tempus Közalapítvány pedig a megvalósítással megbízott ún. kapcsolt haramadik félként vesz részt.
Az eredményeket folyamatosan nyomon követhetik a profformance.eu honlapon, és szívesen állunk rendelkezésükre az ehea{kukac}tpf.hu címen is.
Szerző: Besze Szilvia | Tempus Közalapítvány | Felsőoktatási igazgatóság
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »