A megalapozott szakpolitikai döntéshozatal új eszköze
A Cedefop Európai készség-indexe (ESI) lehetővé teszi a szakképzésben szerzett készségek uniós szintű elemzését. Alapvető kérdésekre ad választ: hogyan állunk a többi tagországhoz viszonyítva? Hogyan értük el a fejlődést? Min kellene változtatnunk? A különböző készségek fontos alapját képezik az európai gazdaság fenntartható növekedésének.
Természetesen ezek megválaszolásához számos további aspektus vizsgálatára van szükség: könnyen találnak munkát a szakképzésben tanult diákok? A lakosság hány százaléka gazdaságilag aktív? Mennyire van összhangban a kereslet és a kínálat a megszerzett készségek tekintetében? A készségek fejlesztése, a megszerzett ismeretek kamatoztatása és ezek folyamatos összehangolása a piaci igényekkel, mind nélkülözhetetlen elemeit képzik a vizsgálati folyamatnak. Ez a három legfőbb szempont teszi ki egyúttal egy ország készségrendszerét is.
Az Európai készség-index egy olyan, 1-100-ig terjedő skálán osztályozza az országok készségrendszerét, ahol a 100 jelöli a legjobb eredményt, azonban egyik uniós tagállam sem éri el, vagy közelíti meg a 100-as értéket. Egy 2016-os felmérés szerint Csehország áll az élen 75-ös értékkel, amelyet Finnország, Svédország és Luxemburg követ, mindannyian a 70-es érték fölött helyezkednek el a skálán. A tagállamok 50%-a – főként Nyugat, Közép és Kelet-Európából – a 42-es és a 62-es mutató között mozog. A maradék 25% – Dél és Délkelet-Európa – a 45-ös értékhatár alatt van.
Az Európai készség-index által jól látható, hogy egy országnak számos faktort figyelembe kell vennie készségrendszere tekintetében. Áthatóan kell vizsgálniuk saját oktatási rendszerüket, társadalmi igényeiket és piaci keresletüket. Csehország például azért teljesít kiemelkedően a skálán, mert szekunder szektora erősebb az európai átlagnál, a középiskolások 2/3-a szakképzésben tanul, és a gazdasági kereslet miatt könnyen is helyezkedik el. Ezzel szemben az Egyesült Királyság felettébb erős szolgáltató szektorral rendelkezik, így a feldolgozóipar kevésbé szabályozott.
További információért és az eredeti tanulmányért látogasson el a Cedefop hivatalos oldalára.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »