Szakpolitikai hírlevél

Innováció és nemzetközi tapasztalatcserék: az Erasmus+ stratégiai pályázatok 2015-ös pályázati körének eredményei

Az Erasmus+ programban 2014-ben bevezetett stratégiai partnerségek elnevezésű pályázati forma második sikeres pályázati körének projektjei indultak el 2015 szeptemberétől. A pályázattípus célja jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten a közoktatás, felsőoktatás, szakképzés és felnőttkori tanulás területén.

A projektek lehetőséget adnak arra, hogy minimum 3 ország különböző intézményei nemzetközi partnertalálkozók keretében alapozzák meg a projektek volumenétől függően jó gyakorlatok cseréjét, az egymástól való tanulást, vagy innovációk átvételét, fejlesztését az oktatás különböző területein. Az egymáshoz szervezett partnertalálkozókon felül igény szerint további mobilitási tevékenységek segítségével nemzetközi oktatási, képzési tevékenységek is megvalósulhatnak. A nagyobb volumenű, oktatáshoz kapcsolódó szellemi termékeket is tartalmazó projektek esetében pedig lehetőség van az elkészült szellemi termékek népszerűsítésére is úgynevezett multiplikációs rendezvényeken keresztül.

A 2015-ös év pályázati eredményeit az alábbi grafika szemlélteti *:

 Az igen szoros hazai pályázati mezőnyben 4 szektorban összesen 20 támogatott projekt indult el nagy volumenű támogatással, a projektek átlagos költségvetése 260.000 EUR.

Mindegyik projektnél kiemelt fontosságú volt, hogy az Európai Bizottság által meghatározott horizontális vagy az adott oktatási szektorra vonatkozó prioritásokhoz szorosan kapcsolódjon a tervezett együttműködés. A támogatott projektek által bejelölt legnépszerűbb prioritásokat az ábra tartalmazza, de az oktatók / tanárok kompetenciafejlesztése horizontális igénynek tűnik, több szektornál is hangsúlyosan megjelenik.

Bár nem volt kötelező opció, de a nyertes projektek csaknem mindegyike nemzetközi oktatási és tanulási tevékenységet is tervezett. Ilyen lehet például oktatók / munkatársak néhány hetes közös nemzetközi képzése a projekt témájához kapcsolódóan. Emellett újdonság a pályázattípusban, hogy kifejezetten támogatja a személyes és virtuális képzés megvalósítását tanulók részére (blended learning). Több projekt is élt ezzel az innovatív képzési lehetőséggel, külföldi gyakorlatot kapcsolva saját e-learning-es képzéséhez. A 20 projektben, több mint 400 fő profitálhat majd a nemzetközi oktatási és tanulási tevékenységekből.

Kiemelendő, hogy a részt vevő partnerszervezetek közel egyharmada munkaerő-piaci szereplő. Ez nagyon jó arány annak tükrében, hogy EU-s és hazai szinten is kiemelt cél az oktatás és a munka világának aktív kooperációja.

Néhány érdekes téma az induló projektekből a négy oktatási szektorban: fogyatékkal élők iskolai inklúziója; felnőttoktatók fejlesztése; nyílt felhasználású minőségfejlesztési eszközrendszer; társadalmi reintegráció; energetikai képzések; innovációmenedzsment rendszerek fejlesztése; vállalati arculat fejlesztés; foglalkoztathatóság bővítése; környezetkímélő, fenntartható gazdálkodás; vállalkozói készségek / tanulási képességek fejlesztése; iskolai erőszak/iskolai zaklatás kezelése;

 

*Az ábrán nem szerepelnek az Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek pályázati forma adatai, mivel ezek célcsoportja egy meghatározott, zárt kört érint (csak köznevelési intézmények), finanszírozási és szerződéskötési módjuk is eltér a többi pályázati formától. Esetükben 6 magyar koordinációjú projekt és 60 külföldi koordinációjú, de magyar partnert is tartalmazó projekt kapott támogatást.

 

 

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »