Szakpolitikai hírlevél

Innovatív tanítás a hatékony tanulásért – Felmérés a tanári tudásról


Az ITEL – Innovatív tanítás a hatékony tanulásért (Innovative Teaching for Effective Learning, Teacher Knowledge Survey) az OECD Oktatási Innovációs és Kutatási Központjának (CERI) jelenleg futó projektje, melynek célja, hogy képet kapjon a tanárok pedagógiai tudásáról, és hozzájáruljon a tanárképzéssel kapcsolatos szakpolitikák fejlesztéséhez.

A felmérés három fő szakpolitikai szempontból fontos kérdésre keresi a választ:

  • A tanárok tudása és készségei mennyire alkalmasak a tanulók 21. századi készségeinek fejlesztésére?
  • Megfelelő tanulási lehetőséget biztosítanak-e a tanárképző intézmények a tanárszakos hallgatóknak arra, hogy elsajátítsák azt a tudást és azokat a készségeket, melyek birtokában hatékonyan tudják felkészíteni a tanulókat a 21. századi munkaerőpiacra?
  • Fejleszthető-e a tanári munkaerő minősége, ha pontosabban értjük, hogy mely tényezők befolyásolják a tanári kompetenciákat?

 Az elméleti keretek kidolgozása után, a projekt jelenlegi fázisa egy kismintás pilot kutatás elvégzése néhány országban. A kutatás a tanárok pedagógiai tudását méri fel néhány fő területen (pl. tanulási folyamatok ismerete, tanítási folyamatok ismerete, értékelés), méri továbbá a tanárok motivációját és szakmai felelősségvállalását, valamint a tanulási lehetőségeiket a tanárképzés és továbbképzés során. A felmérés célcsoportjai tanárszakos hallgatók, gyakorló tanárok, valamint tanárképzők. A kutatás célja, hogy

  • képet kapjon a tanárok pedagógiai tudásáról, és a tanári szakma tudásának dinamikájáról (mely pedagógiai területek az erősségek, melyek kevésbé erősek, mely területeken van különbség a tanárjelöltek és a régebb óta a pályán lévők tudása között, stb.);
  • hogyan befolyásolják a tanulási lehetőségek (a tanárképzés és továbbképzés tartalma és formái, a tanítási gyakorlat jellemzői stb.) a tanárok pedagógiai tudását.

 Az elemzések lehetőséget adnak nemzetközi szinten összehasonlítható országprofilok készítésére, valamint a különböző tényezők kapcsolatáról szóló következtetések levonására, azonban a kutatás nem alkalmas nemzetközi rangsor állítására, és ez nem is célja. A pilot szakasz fontos célja a mérőeszköz validálása is. Amennyiben a mérés eredményes lesz, az OECD a későbbiekben a kérdőívet a TALIS felmérésbe tervezi beépíteni.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »