International inspiration in education: leaderhip matters
ESHA 2016 Biennial Conference
Maastricht, The Netherlands
October 19-21
Maastrichtban közel 600 iskolavezető gyűlt össze, hogy nemzetközi ösztönzést kapjon munkájához a háromnapos konferencia során, és hogy megismerje minél több európai kollégája nézőpontját az iskolavezetés feladatainak, felelősségének kérdésében. Ezt a konferencia kínálta networking alkalmak mellett a keynote előadók és a számos témában rendezett workshopok remekül szolgálták.
Az Európai Iskolavezetők Szövetségének (ESHA – European School Heads Association) kétévente megrendezett konferenciáján 2016-ban a közel 600 résztvevő kellő inspirációt kapott a háromnapos program során munkájához, az iskolavezetéshez. Világszinten is ismert és elismert keynote speakerek indították inspriáló gondolataikkal a napokat.
Közülük Daan Roosegaarde holland művész és feltaláló könnyed beszédével, laza és magával ragadó személyiségével önmaga volt a soha nem múló gyermeki kreativitás élő példája. Ő, aki Van Gogh által inspirálva egy nagyon egyszerű ötlettel kivilágított egy holland biciklis utat, megtapasztalva Kína szmogos levegőjét megálmodott és mérnök munkatársaival megalkotott egy légtisztító berendezést, majd a tisztítás során keletkezett hamut design ékszerekbe zárta (Smog Free rings), melyek megvásárlói egyúttal további légtisztító berendezések gyártását is támogatják. Számos további projektjük jellemző példa arra, hogy ha egy mentor, egy tanár egy érdekes, talán lehetetlennek tűnő ötletre nem azt mondja, hogy „Igen, de…”, hanem azt, hogy „Igen, és…”, akkor sokkal inkább hagyják kibontakozni a gyerekekben természetesen meglévő kreativitást, inspirálva ezzel akár saját magukat is.
Zachary Walker, író és akadémikus, a szingapúri National Institute of Education tagja szerint nagyon könnyű elveszni a nap, mint nap használt eszközök között és nem is szándékosan ugyan, de elfeledkezni az emberről, akivel dolgozunk és a módszerekről, amit használunk. Provokatív kérdéseivel –Lennék-e saját magam munkatársa? Lennék-e saját magam barátja? – folyamatos önreflexióra sarkallat.
Az inspirálódást tovább ösztönözte az a 17 workshop, melyek a program első és második napján megismétlődtek. A workshopok vezetői között volt neuropszichológus, aki traumatizált gyerekek iskolai beilleszkedésével foglalkozik; közösségi média szakember, aki a tanárok és szülők felelősségére figyelmeztetett a gyerekek hézagos digitális írástudása kapcsán. Volt szó többek között iskolai rendszerek alulról jövő kezdeményezéssel történő megváltoztatásáról, arról, hogy a tanárok hogyan segíthetik a gyerekek felelős világ/állampolgárrá válását, az iskolai zaklatásról, valamint a korai iskolaelhagyásról is, aminek kapcsán a Tempus Közalapítvány The European ESL-Platform and Support Services (ESLplus) projektje is bemutatkozott.
A konferenciáról bővebben itt olvashatnak: http://esha2016.com/
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »