PSIVET-Esélyteremtés szakképzéssel

Iskolavezetői műhely: befogadó szakképzés témában

A 2012. április 24-én megrendezett műhelymunka célja annak feltérképezése volt, hogy a projekt keretében az inkluzív oktatással kapcsolatban kidolgozandó iskolavezetői képzés hogyan szolgálná legjobban a célcsoport igényeit. A rendezvényen a Tempus Közalapítvány munkatársai meghívott iskolavezetők aktív közreműködésével vitatták meg a befogadó szakképzés megvalósításával kapcsolatban felmerülő kulcsproblémákat.

- Az együttműködő partnerek megállapították, hogy a tanulástámogató pedagógiai rendszer kialakításával az egyik legnagyobb probléma, a lemorzsolódás nagy aránya csökkenthető. Cél egy egységes intézményi filozófia kialakítása, mely által az intézmény egészében, rendszerszerűen jelenik meg a lemorzsolódást megelőző és tanulástámogató pedagógiai megközelítés, amelyet minden pedagógus magáénak érez és alkalmaz.

- A tanulóközpontú megközelítés több terhet ró a pedagógusokra: folyamatosan korszerűsített tananyagokat kell átadniuk megfelelő módszertan segítségével; a sajátos nevelési igényű és a kiemelten tehetséges gyerekek oktatásához pedig korszerű pedagógiai-pszichológiai kompetenciákelsajátítására van szükségük. Éppen ezért a pedagógusok szemléletét lassan lehet megváltoztatni, ehhez a vezetők tudására és türelmére van szükség. Az oktatókat többféle módszerrel motiválhatják a kiégés elkerülése érdekében: a pedagógus életpályamodell elterjesztésével, visszacsatolási, értékelési rendszer létrehozásával.

- A szakértők javasolják, hogy a tanulók megtartásának érdekében az iskola már a felvételi előtt vegye fel a kapcsolatot a szülőkkel, leendő diákokkal, majd folyamatos tanácsadás révén segítheti a munkaerőpiacon való elhelyezkedését. A lemorzsolódást egy prevenciós terv kidolgozása csökkentheti, valamint az intézmények együttműködése is megakadályozhatja az iskolaelhagyást: a diákot a nevelési igényének megfelelő intézetbe helyezhetik át. A tanulók mentális támogatásaelősegítheti a hatékony tanulást: pszichológus, fejlesztőpedagógus, szociálpedagógus, családsegítő és kortárs segítők bevonásával a diákok biztos hátteret kaphatnak a fejlődésükhöz.

- Az iskolavezetésnek reagálnia kell a világ változásával járó kihívásokra: a jogi, demográfiai és munkaerő-piaci változások követése mellett alapvető feladat korai kapcsolat kialakítása a munkaadókkal és lehetséges külföldi szakmai partnerekkel.

 

A műhelymunka részletes összefoglalója letölthető innen.


 

A műhelymunka eredményeként létrejött vezetői képzést 2012. év végén megvalósítottuk. A képzési felhívás az esemény menüpontjában olvasható, az eredményeket a projektet összefoglaló kiadványunkban jelentettük meg.

 

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »