Megjelent a tavaly ősszel a korai iskolaelhagyás témájában kiadott átfogó Eurydice jelentés rövid és informatív kivonata. A korai iskolaelhagyás mögöttes okainak feltárása és a probléma megoldására használható módszerek megtalálása egyike a legfontosabb európai célkitűzéseknek. A korai iskolaelhagyás tagállami átlagának 10% alá szorítása kiemelt célként jelenik meg az Európa 2020 stratégiában. A kijelölt cél 2020-ig való elérését támogatja az oktatási miniszterek által 2011-ben elfogadott koherens, átfogó és tényeken alapuló szakpolitikai keret. Ezzel egy időben kezdte meg működését az a döntéshozókból és szakemberekből álló európai munkacsoport, mely a különböző tagállami jó gyakorlatokat vizsgálta, valamint támogatta az európai szintű tapasztalatcserét a témában. Tevékenységük eredményét, legfontosabb megállapításaikat foglalja összes a Eurydice jelentés, melyet alább ismertetünk.
Az európai definíció szerint korai iskolaelhagyónak számítanak azok a 18 és 24 év közti fiatalok, akiknek nincs befejezett középfokú végzettségük, és az adatfelvétel – az Eurostatnak adatokat szolgáltató Munkaerő-piaci felmérés – időpontjában nem vesznek részt oktatásban vagy képzésben. Az Eurydice jelentés megerősíti, hogy az oktatásból és képzésből való korai kimaradás mind egyéni, mind nemzeti, mind európai szinten komplex kihívást jelent. Az érintett fiatalok gyakran társadalmi és gazdasági hátrányokkal küzdenek a végzettséget sikeresen megszerző társaikhoz képest, ezért fontos annak a felismerése, hogy a korai iskolaelhagyás csak egy tünet az oktatási és képzési rendszerek szintjén, de a kiváltó okok szélesebb társadalmi és politikai környezetbe ágyazottak. Ennek felismerése nyomán több tagállam olyan átfogó szakpolitikai reformokat vezet be, amelyek kihatnak a gazdasági, foglalkoztatási, szociális ügyek területére is, a bevándorlók integrációjára, a lakhatási, egészségügyi kérdésekre és így tovább. A jelentés leszögezi, hogy csak a megközelítésmódjában átfogó stratégiák lehetnek hatékonyak és fenntarthatók a korai iskolaelhagyás problémájának kezelésében és röviden összefoglalja azokat, melyeket a tagállamok 2013-14-ig elindítottak. Az alábbiakban felsorolásszerűen közöljük a legfontosabb megállapításokat:
A jelentés rövid, lényegre törő esettanulmányokat is bemutat az egyes tagállamok gyakorlataiból, pl. a holland hiányzási regisztrációs rendszerről, az évismétlések csökkentéséről Ausztriában, a tanár-továbbképzésekről Luxemburgban, a német, észt és finn pályaorientációs rendszerekről, melyek más-más aspektusra helyezik a hangsúlyt, valamint a flamand és az ír modellről a szektorközi együttműködések és a helyi partnerségek kiépítésében.
A teljes tanulmány itt érhető el, az ismertetett rövid kivonat itt.
A Tempus Közalapítvány által koordinált CroCooS - Előzzük meg a lemorzsolódást! című nemzetközi projekt keretében átfogó felmérés készült a magyar iskolák tanárai és az iskolákkal együttműködő szakemberek lemorzsolódással kapcsolatos attitűdjeiről, adatgyűjtési és együttműködési szokásairól. Terveink szerint a kutatás eredményeiről már a következő hírlevélben beszámolhatunk. A CroCooS projektről bővebben itt tájékozódhatnak.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »