2021 decemberében jelent meg az Európai Bizottság kiadványa, az Oktatási és Képzési Figyelő legújabb száma, melynek fókusztémája az oktatási jóllét. A kiadvány első kötete egy elemzés és áttekintés az oktatás és képzés terén az EU stratégiai keretrendszerének uniós szintű céljai és a velük kapcsolatos szakpolitikai fejlemények kapcsán. A kiadvány második kötete országspecifikus információkat tartalmaz. Ezek mellett rövidebb összefoglalók segítik a tájékozódást a kiadvány főbb megállapításai kapcsán.
Tavaly decemberben adta ki az Európai Bizottság évente megjelenő elemzését az Európai Uniós oktatás és képzés aktuális helyzetéről. A Figyelő beszámol az európai oktatási-képzési együttműködés stratégiai keretrendszerének uniós szintű céljairól és a velük kapcsolatos fejleményekről. Áttekintést ad a tagállamok fő kihívásairól is, és országprofilok formájában elemzi a legújabb szakpolitikai fejleményeket. A Figyelő minden évben kiemelten foglalkozik egy fókusztémával. Az 2021-es évi kiadás az oktatási jóllét témáját helyezi középpontba.
Ez a 2021-es szám az első, amely a fejleményeket a 2030-ig megállapított uniós célok kapcsán vizsgálja. A lényeges megállapítások gyors áttekintését elősegítendő több kísérőkiadvány is megjelent:
Ezek közül egy kétoldalas adatlap (Factsheet) röviden bemutatja azt, hogy a fókusztémaként választott oktatási jóllét hogyan jelenik meg a tagállamok oktatáspolitikájában. Továbbá átfogó képet ad négy kiemelt, uniós szintű cél tekintetében: a kisgyermekkori nevelés és gondozás (early childhood education and care (ECEC)), a végzettség nélküli iskolaelhagyók aránya (early leavers from education and training (ELET)), a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya (tertiary level attainment) és az alapészségek terén gyengén teljesítő 15 évesek kapcsán (low-achieving 15-year-olds in basic skills).
A kiadványhoz összeállított Összefoglaló (Executive Summary) röviden mutatja be a kiadvány egyes kulcstémáival kapcsolatos megállapításait, a fentieket kiegészítve pl. a COVID 19 járvány hatásával az oktatásra, az oktatásba való beruházással, a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (The Recovery and Resilience Facility) által kínált lehetőségekkel, a digitális készségek meglétével mind a tanulásban, mind a munka világában. Ez az Összefoglaló magyar nyelven is elérhető.
A kiadvány aktuális számának első kötetében amellett, hogy a 2030-ra tervezett uniós szintű oktatási és képzési célok teljesülését elemzi, behatóan vizsgálja a diákok és a tanárok közérzetét a tagállamokban. A jóllét befolyásolja a tanulási eredményeket és a tanulók azon képességét, hogy értelmes életet éljenek. A tanároknak jó munkakörnyezetre van szükségük, amely elismeri a társadalomhoz és a gazdasághoz való hozzájárulásukat, és lehetővé teszi számukra feladataik ellátását. A bizonyítékok azt mutatják, hogy még azokban az országokban is, ahol látszólag robusztus jóléti politikák vannak az oktatásban, van még mit javítani. Ez most még sürgetőbb, mivel a járvány a diákok jóllétének romlásához vezetett. – írja a kiadvány ajánlója.
„A 2021. évi Oktatási és Képzési Figyelő második kötete 27 országjelentést tartalmaz. A legfrissebb mennyiségi és minőségi adatokra építve mutatja be és értékeli az egyes uniós tagállamok legutóbbi és aktuális főbb szakpolitikai intézkedéseit. Ily módon kiegészíti a más forrásokból származó, a nemzeti oktatási és képzési rendszereket bemutató információkat. Az 1. szakasz a fő oktatási és képzési mutatók statisztikai áttekintését tartalmazza. A 2. szakasz röviden ismerteti az ország oktatási és képzési rendszerének főbb erősségeit és a legfontosabb kihívásokat. A 3. szakasz az oktatás és képzés területén tapasztalható jóllétre összpontosít. A 4. szakasz az oktatásba és képzésbe történő beruházást tekinti át. Az 5. szakasz a koragyermekkori nevelés és az iskolai oktatás modernizációját célzó szakpolitikákkal foglalkozik. A 6. szakasz a szakképzést és a felnőttoktatást ismerteti. Végül, a 7. szakasz a felsőoktatás korszerűsítésére irányuló intézkedéseket vizsgálja.” (Európai Bizottság, Oktatásügyi, Ifjúságpolitikai, Sportügyi és Kulturális Főigazgatóság, Education and training monitor 2021: Hungary, Kiadóhivatal, 2021, https://data.europa.eu/doi/10.2766/55755)
Education and training monitor 2021 - Executive summary (Magyarul is elérhető)
Education and training monitor 2021 - Education and well-being – Volume 1
Education and training monitor 2021 – Country analysis– Volume 2
Education and training monitor 2021 – Hungary (Magyarul is elérhető)
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »