Szakpolitikai hírlevél

Megvalósíthatók-e a nemzetköziesítési stratégiák?

A brüsszeli székhelyű Academic Cooperation Association (ACA) 2015. évi, Internationalisation: From strategy to implementation című konferenciájának a Flamand Parlament épülete adott otthont. A június 15-16-án több mint 200 résztvevővel megtartott rendezvényen a bevezető előadások részben a nemzetköziesítés aktuális helyzetével, ill. a felsőoktatás egészét érintő kihívásokkal és feladatokkal foglalkoztak, részben pedig a stratégiai tervezés globális, európai majd egyes nemzeteket érintő kérdéseit járták körül. A szekcióbeszélgetések gyakorlatias tanácsokkal igyekeztek felvértezni a résztvevőket, míg a második napon jó gyakorlatokat mutattak be.

A konferencia nyitó előadását Eric Corijn, a Vrije Universiteit Brussel professzora tartotta, Town-Gown relationships in a globalised world címmel. Gondolatmenete a nagyvárosok szerepének jelenleg is zajló változását kapcsolta össze az egyetem és a tudomány társadalmi küldetésével. A világ lakosságának mind nagyobb része él nagyvárosokban, a modern metropoliszok merőben új kihívások elé állítják a társadalmakat: növekvő ökológiai lábnyom, társadalmi egyenlőtlenségek, szuperdiverzitás. A nagyvárosok lakosságát Corijn szerint posztnacionális urbanizált társadalomként lehet jellemezni. Az egyetemeknek alkalmazkodniuk kell ezekhez a változásokhoz, megoldásokat kell kínálniuk és „posztnacionális városi tudáscsomópontok”-ká kell fejlődniük. Jelenleg azonban többségük továbbra is nemzeti alapokon áll, az európaiság és a nemzetközi jelleg sokszor csak illúzió.

Hans de Wit (Boston College, USA) a nemzetköziesítés szerepét tekintette át az elmúlt évszázad során. A történelem, a művelődéstörténet, a közgazdaság és a szociológia terét érintő előadásból egyebek között kiderült, hogy a jelenlegi felsőoktatásban a társadalmi küldetés helyett mindinkább a privatizáció és a profitszerzés felé tolódik a hangsúly, az együttműködést pedig a versengés kezdi felváltani. Ez pedig újból a nemzeti érdekek felé fordíthatja a folyamatokat. Az előadó felhívta a figyelmet arra, hogy miközben a szakpolitikai célok megfogalmazásában és a kommunikáció szintjén átfogó nemzetköziesítésről, együttműködésről, világpolgárságról, nemzetközi érdekekről, az összes hallgatót (és oktatót) érintő előnyökről hallhatunk, a valóság vizsgálata töredezettséget, növekvő versenyt, a munkanélküliség problémáját valamint a nemzeti, a regionális és az intézményi érdekek előretörését mutatja. Így szükség lenne a felsőoktatás szerepének etikai és minőségi szempontból történő átgondolására.

Megan Brenn-White (The Brenn-White Group) rendkívül izgalmas interaktív szekciót tartott a felsőoktatási brandépítésről, az identitás meghatározásától a célcsoportok azonosításán keresztül a honlapok kialakításáig és az alumnitevékenységekig. T. Verbeugt és G. Coucke (Universiteit Gent) a mobilitási ablakok bevezetésének igen jó tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. Intézményük 2020-ra 25%-os mobilitási célt szeretne elérni, amely meghaladja az EU-s célkitűzéseket. Ehhez bizonyult hasznos eszköznek a mobilitási ablakok kialakítása: egységes modellt hoztak létre az egész egyetem számára, amely érinti a kurrikulumfejlesztést, a kompetenciák tervezését és a minőségbiztosítást is. Mindez a struktúrák és a mentalitás változását igényli – és persze pénzügyi forrásokat. A mobilitási ablak nem cél, hanem eszköz az oktatás, a tanulás, a kutatás, az innováció és a társadalmi elkötelezettség javításához.

A konferencia második napján Laura Rumbley (Boston College) a nemzetköziesítési stratégiák megvalósítását segítő és gátló tényezőket vizsgálta amerikai szemszögből, majd a résztvevők számos jó gyakorlatot hallhattak, illetve beszélgethettek olyan témákról, mint a hallgatók toborzása, a nemzetközi hallgatók integrálása vagy egy egyetem teljes mesterképzési kínálatának angol nyelvre való átállítása és annak következményei.

A kétnapos konferencia az ACA által megszokott magas színvonalat hozta, legyen akár szó perspektivikus, az európai szakpolitikai trendeket érintő ismeretekről vagy a felsőoktatás terén a mindennapi munkában alkalmazható gyakorlatokról, bizonyos, hogy a hatás nem marad el.

A konferenciáról további információk az ACA honlapján érhetők el.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »