Mi az a Stratégiai partnerségek?
Az Erasmus+ program 2. kulcstevékenysége, az Együttműködés az innováció és a bevált gyakorlatok cseréje terén (KA2) partnerségi együttműködésben megvalósuló tevékenységeket támogat, amelyek célja innovatív gyakorlatok fejlesztésének, átadásának, megvalósításának támogatása, továbbá az együttműködést, a társaktól való tanulást és az európai szintű tapasztalatcserét támogató közös kezdeményezések megvalósítása. A nemzetközi együttműködések keretében megvalósuló projektek az európai és a hazai oktatás és képzés minőségének fejlesztéséhez járulnak hozzá. A felnőtt tanulás, a felsőoktatás, a köznevelés, a szakképzés és az ifjúságügy területén megvalósuló projekteket támogat a program. A cél az, hogy olyan eredmények szülessenek, melyeket a partnerség intézményei, illetve szűkebb-tágabb környezetük is használni fog a projektek lezárása után is.
A támogatási struktúra lehetőséget biztosít arra, hogy a pályázók új tartalmakat hozzanak be az oktatásba, kipróbáljanak olyan tevékenységeket, módszereket, amelyek nem vagy kevésbé érhetőek el jelenleg az országban, környezetünkben, kísérletezzenek, tapasztalatot cseréljenek, tananyagot fejlesszenek, hogy mindezzel konkrét lépéseket tegyenek az oktatás fejlesztéséért.
Cégek részvétele az Erasmus+ Stratégiai partnerségek pályázattípusban
Az oktatás megújítása nem kizárólag az oktatási intézmények feladata és hatásköre, a korszerű tudás és módszertan sok esetben kívülről kell, hogy bekerüljön az oktatási szektorba. Ezért a pályázattípusban nem csak oktatási intézmények számára nyitott a lehetőség a részvételre, hanem bármilyen munkaerőpiacon vagy az oktatás, képzés és ifjúság területén aktív köz- vagy magánintézmény bekapcsolódhat projektbe.
Cégek megjelenése pedig egyáltalán nem ritka ebben a pályázattípusban. Általában nem főpályázóként, hanem partnerként jelennek meg. Olyan tudást és tapasztalatot hozhatnak be a projektekbe, amire az oktatásnak is szüksége van a fejlesztésekhez. Kölcsönösen előnyös együttműködés ez, vagyis a közös innováció mindkét fél számára előnyökkel jár. Fontos még azért is, hiszen az EU 2020 Stratégiája is kiemeli a kreativitás, az innováció és a vállalkozói készségek szükségességét az oktatásban. Az oktatásnak fontos szerepet kell játszania az európaiak vállalkozói kulcskompetenciáinak fejlesztésében.
A képzés és a gazdaság szereplőinek együttműködése a záloga annak, hogy jól felkészült, a valós igényeknek megfelelő tudással és készségekkel rendelkező fiatalok lépjenek a munkaerőpiacra. A diákok fogadása vagy a közös munka a hazai és külföldi partnerekkel a vállalkozás saját munkatársai, vezetői számára is komoly fejlődési lehetőséget jelenthet. A nemzetközi kapcsolatépítés eredménye lehet új módszerek vagy technológiák alkalmazása, új üzleti együttműködések megalapozása vagy akár piacbővítés.
Az együttműködés segíti a cégek, vállalkozások képviselőit abban is, hogy képesek legyenek pontosan megfogalmazni a képzéssel szembeni igényeiket, a munkáltatói elvárásokat. A közös szakmai programok önmagukban hordozzák a párbeszéd, az érdemi kommunikáció lehetőségét. Egy együttműködés során a cég befolyással lehet a képzési tananyag kialakítására, lehetősége van kapcsolatokat kiépíteni, hálózatok munkájába becsatlakozni, a kutatási eredményeket pedig a gyakorlatban hasznosíthatja. Az oktatási-képzési intézményekkel való együttműködés lehetőséget kínál arra is, hogy a cég feltérképezze a leendő munkaerő-kínálatot, és magához vonzza a legtehetségesebb diákokat.
Egy ilyen együttműködés az imázsépítés fontos eszköze is lehet, alkalmat ad arra, hogy a cég társadalmi kapcsolatrendszerét bővítse, helyi ismertségét növelje.
A cél, hogy az oktatás szereplői minél közelebb kerüljenek a munkaerőpiac szereplőihez, a cégek pedig valós igényeiket kommunikálhassák az oktatás felé, valamint valós tapasztalatokon alapuló tudással álljanak rendelkezésre a hallgatók, diákok számára. Általában a cégek és az oktatási szereplők együttműködése komplex folyamat eredménye.
2015-ben a konzorciumi formában együttműködő Erasmus+ Stratégiai partnerségek pályázattípusban, az összes szektort tekintve (felnőtt tanulás, köznevelés, felsőoktatás, szakképzés) a konzorciumok partneri összetételének 29%-a volt munkaerőpiaci szereplő, az összes támogatott pályázatot tekintve.
2016-ban az összes beadott európai pályázat alapján 66 magyar cég vett részt külföldi koordinációjú Stratégiai Partnerségek projektekben partnerként Európa különböző országaiban: 33 cég szakképzési, 18 cég felnőtt tanulási, 5 cég köznevelési, 6 cég felsőoktatási, 4 cég ifjúsági projektekben. Ugyanebben az évben 25 külföldi cég vett részt magyar koordinációjú Stratégiai Partnerségek projektekben partnerként Magyarországon.
2017-ben a konzorciumi formában együttműködő projekteket és az összes szektort tekintve a munkaerőpiaci szereplők aránya 30,5%-ra emelkedett. Arányait tekintve a korábbi évekhez hasonlóan alakult.
2018-ban összesen 24 munkaerőpiaci szereplő vesz részt (beleértve a kis- és középvállalkozásokat is) Erasmus+ Stratégiai partnerségek projektekben, ami az összes konzorciumi partner 11%-a.
A szektorok között a felnőtt tanulás és a szakképzés szektorokban a legmagasabb a munkaerőpiaci szereplők aránya 2018-ban, a felsőoktatásban és a köznevelésben számuk valamivel alacsonyabb.
Összegezve tehát, miért érdemes egy cégnek oktatási és képzési intézményekkel együttműködnie?
Ha az Erasmus+ Stratégiai partnerségek pályázattípusról szeretne bővebben olvasni, ITT talál bővebb információt. Cégek és oktatási intézmények együttműködéseiről jó gyakorlatokat, példákat ITT olvashat.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »