2013-ban a Varkey Foundation – egy globális jótékonysági alapítvány, amelynek célja a hátrányos helyzetű gyermekek oktatási színvonalának emelése a tanárok szakmai fejlődésének támogatásán keresztül – azzal bízott meg egy vezető kutatási és stratégiai tanácsadó céget, hogy 21 országban gyűjtse össze a véleményeket és attitűdöket a tanári szakmával, a tanárok fizetésével, a diákok pedagógusok iránti hozzáállásával kapcsolatban, továbbá arra vonatkozóan, hogy a résztvevők hogyan értékelik a saját oktatási rendszerüket. A kutatást az alapítvány Globális Tanári Státuszindexnek nevezte el, amely az első átfogó kísérlet a tanárok státuszának összehasonlítására a világ minden táján. Az alapítvány egyébként számos nagyszabású globális szervezettel működik együtt, többek között az UNESCO-val és az UNICEF-fel. 2013- ban indították útjára a Global Education & Skills Forum elnevezésű éves oktatási csúcstalálkozót, amelynek célja a globális oktatási szükségletek feltárása. A tanári státusz kutatása, a tanárok fejlődésének támogatása mellett 2014 óta évente osztják ki az 1 millió dolláros Globális Tanár Díjat széles körben ismert, kiemelkedő, úttörő tanároknak.
A Globális Tanári Státuszindex megállapítására vonatkozó kutatások 2013-ban azt mutatták, hogy a tanárok szinte egyetlen vizsgált országban sem részesülnek átlagon felüli megbecsültségben. Kivétel volt Kína, ahol a tanárok társadalmi státusza – akkor, és még ma is – igen magas. Leggyengébb megítélésük Izraelben és Brazíliában volt. A státusz szempontjából a tanárok leggyakrabban a szociális munkásokkal estek azonos megítélés alá.
Öt év múlva a tanácsadó cég újabb felméréseket végzett, amelyek után az alapítvány elkészítette az elemzés frissített változatát. Ez a kutatás 2018-ban 35 országban zajlott. Ezúttal azt is vizsgálták, hogy a kutatásban részt vevő országokban a tanárok hogyan gondolkodnak saját státuszukról, hivatásukról: így az elemzőknek lehetőségük nyílt arra is, hogy összevessék a külső megítélést a tanárok saját magukra vonatkozó percepciójával. A kutatók ezen kívül számos egyéb módszertani újítással is éltek a felmérés során, hogy az eredmény minél árnyaltabb elemzésre nyújtson lehetőséget.
A publikáció, amely GLOBAL TEACHER STATUS INDEX 2018 címen bárki számára elérhető a Varkey Foundation honlapján, egyértelmű párhuzamot von a tanárok státusza és a tanulói eredmények között. Bemutatja, mi a jelentősége annak, hogy az olyan rendszeres és szervezett, nemzetközileg összehasonlítható értékelések, mint a PISA, vagy az OECD éves Oktatási körképe, globális perspektívát nyújtanak a tanulói eredményességre vonatkozóan. Vizsgálja, hogy a tanulói teljesítmény hogyan kapcsolódik a tanárok kompetenciájához és hatékonyságához a jól ismert és sokat vitatott aforizma mentén, miszerint „az oktatási rendszer minősége nem haladhatja meg tanárainak minőségét”.
A legfrissebb adatok arra utalnak, hogy van összefüggés a tanárok kiemelkedő státusza és a tanulói eredményesség között, vagyis a tanárok státusza nemcsak kívánatos adalék, hanem egyértelműen szükséges feltétel, amennyiben egy ország emelni kívánja tanulói teljesítményét.
Hogy pontosan mi a tanár szerepe a tanulói eredményesség javításában, melyek azok a körülmények, amelyek az egyes országokban szerepet játszanak a tanárok társadalmi helyzetének formálódásában, és mindezek a tényezők hogyan befolyásolják az oktatási rendszerek hatékonyságát? Ezekre és hasonló kérdésekre keresi a választ a kiadvány.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »