Szakpolitikai hírlevél

Nemzetközi partnerkereső: fókuszban az alacsony képzettségű felnőttek készségfejlesztése

Alacsony képzettségű felnőttek készségfejlesztésével foglalkozó szervezeteknek szervezett online partnerkereső szemináriumot a Tempus Közalapítvány. A nemzetközi szemináriumon 11 ország szervezetei vettek részt, a cél az volt, hogy ezek a szervezetek partnereket találjanak a következő Erasmus+ projektjükhöz. Jövőre indul az Erasmus+ Program új szakasza, ezen belül új lehetőségekkel a felnőtt tanulás terén.

November 10-12. között került megrendezésre az az online nemzetközi partnerkereső szeminárium, melynek témája az alacsonyan képzett felnőttek bevonása a felnőttkori tanulásba különös tekintettel az alapkészségek, így az olvasás-írás, számolás és a többi, a társadalmi beilleszkedéshez és a munkaerőpiaci részvételhez elengedhetetlen alapkészség fejlesztésére. A szeminárium szakmai programját Dr. Terenyi-Farkas Éva felnőttképzési szakértő és Várkonyi Zoltán az Európai Hálózat az Alapkészségekért (European Basic Skills Network EBSN) szakértője állította össze oly módon, hogy a 11 országból bekapcsolódó résztvevők minél átfogóbb képet kapjanak azokról az akadályokról, nehézségekről és kihívásokról, melyekkel az alacsony képzettségű felnőtteknek szembe kell nézniük. A résztvevők interaktív feladatok keretében saját maguk is megtapasztalhatták, milyen élmény például egy gyenge írás-olvasás készséggel rendelkező felnőtt számára a megküzdés egy átlagember számára egyszerű szöveg lemásolásával. Szó volt arról is, milyen felkészültségre van szüksége a felnőttkori alapkészségek fejlesztését végző tanároknak, oktatóknak, milyen speciális, a tanulók helyzetéből adódó körülményt kell szem előtt tartaniuk ahhoz, hogy megnyugtató és biztonságos közeget biztosítsanak az amúgy is alacsony önértékeléssel rendelkező célcsoport számára.

  A szeminárium célja volt az is, hogy a résztvevők megismerkedjenek azokkal az európai szintű kezdeményezésekkel, illetve az ezekkel összhangban megvalósuló helyi programokkal Európa szerte, amelyek ennek a célcsoportnak az igényeit szem előtt tartva kifejezetten rájuk szabott tanulási utakat kínálnak. Igy bemutatásra kerültek az Upskilling Pathways  (Kompetenciafejlesztési pályák) ajánlásai és az is, hogyan működik ez a gyakorlatban. Ennek keretében megismerkedhettek a résztvevők néhány európai és magyar kezdeményezéssel is, mint például a NYITOK – Nyitott Tanulási Központok Hálózata.

Fontos eleme volt a szemináriumnak az Erasmus Program új, 2021-ben induló szakaszában a felnőtt tanulás területén megnyíló lehetőségek bemutatása, valamit a résztvevők ráhangolása arra, hogy ötleteiket hogyan tudják Erasmus projektek keretében kidolgozni és megvalósítani. A partnerkereső szeminárium műfajához híven arra törekedtünk, hogy a résztvevők annak ellenére, hogy személyes találkozásra ezúttal nem volt módjuk, minél több lehetőséget kapjanak egymás szakmai hátterének megismerésére, a közös pontok megtalálására és új Erasmus projektek alapjainak lerakására. Ez nem valósulhatott volna meg Csalagovits Zóra facilitálása nélkül, amellyel a három napot felpörgette, könnyedé és gördülékennyé tette.

A cikket összeállította:   Damjanovich Katalin,   Erasmus+  Programiroda, Partnerségi / Intézményi együttműködési csoport

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »