Szakpolitikai hírlevél

Nemzetköziesítési tanácsadó-értékelő eljárás, azaz az IQA, az intézmények nemzetközi tevekénységének fejlesztéséért

A Campus Mundi program célja a felsőoktatás minőségének javítása, valamint a hazai felsőoktatási intézmények nemzetközi szerepének, elismertségének növelése. Ennek a célnak a szakmai támogatása képpen kerül lebonyolításra 2017-2021 között a nemzetköziesítési tanácsadó-értékelő eljárás azon magyar felsőoktatási intézmények körében, melyek önként vállalják a tevékenységben való részvételt.

A Tempus Közalapítvány évente 3-5 eljárást tervez lebonyolítani 2021-ig, melyre minden évben részvételi felhívást fog kiküldeni az intézmények számára.

Az eljárás alapját a Campus Hungary projektben lezajlott nemzetköziesítési auditok adták. A Tempus Közalapítvány a Campus Hungary program keretében (2013-2015) felvállalta, hogy önként vállalkozó felsőoktatási intézményekben megvizsgálja és értékeli a nemzetköziesítés helyzetét. Magyarországon előzmények nélküli volt a nemzetköziesedésre irányuló tanúsítási eljárás, így 2013-ban hazai és külföldi nemzetköziesítési szakértők (fő partner az Academic Cooperation Association volt), a nemzetköziesítés területén dolgozó intézményi vezetők és dolgozók, valamint a fenntartói-irányítói szint képviselői bevonásával készültek el az alapvető dokumentumok, valamint a módszertani kézikönyv. 

Az újonnan kidolgozott eljárás 2013 és 2015 között 10 magyarországi intézményben sikeresen lezajlott. Az intézmények között budapesti és vidéki nagy egyetem, főiskola, vidéki feltörekvő főiskola, egyházi egyetem és orvosi szakegyetem egyaránt megtalálható.

A megkezdett szakmai munka folytatására lehetőséget biztosított a 2016-ban indult Campus Mundi projekt, melynek keretén belül 2018 januárjában minden magyar felsőoktatási intézmény számára nyitott lett a részvétel az újonnan elnevezett IQA (Internationalization Quality Assessment), vagyis a nemzetköziesítési tanácsadó-értékelő eljárás. A Tempus Közalapítvány felhívása mellett az Emberi Erőforrások Minisztériuma is támogató nyilatkozat formájában ösztönözte a magyar felsőoktatási intézményeket a részvételre. 

Az eljárás, a klasszikus auditok és akkreditációs eljárásoktól eltérően, az intézmények sajátosságait figyelembe véve elemzi annak nemzetköziesítési folyamatait, eszközt biztosítva ezeknek a folyamatoknak a még tudatosabb kezelésére, fejlesztésére. A külső értékelés folyamatában a szakértők részletes ajánlásokkal segítik az intézményt ebben a munkában. A módszertan összhangban van az európai kezdeményezésekkel: mind a dimenziók, mind az indikátorok megfelelnek a kialakulóban lévő nemzetközi gyakorlatnak, támogatva ezzel is az intézmény jövőbeli nemzetközi akkreditációs törekvéseit.

A nemzetköziesítési tanácsadó-értékelő eljárás két fázisból álló hosszú távú folyamat, melynek elsődleges célja a tanácsadás és fejlesztés. Ennek első fázisa, az intézményi önértékelésen és egy külső, 3 fős szakértői csapat által elkészített minőségértékelésen alapul. A szekértői feladatokat az újonnan felállított, magyar és nemzetközi tagokkal rendelkező szakértői csoport végzi el. A külföldi tagok minden esetben az Academic Cooperation Association tagszervezeteit képviselő szakértők, akiknek szakterülete felsőoktatás nemzetköziesítése. 

Az eljárás első fázisának intézményi végeredménye az önértékelésben szereplő fejlesztési tervre és az intézmény vezetése által elfogadott szakértői javaslatokra épülő intézkedési terv, és egy olyan nyilatkozat, amelyben az intézmény elkötelezi magát a tervben megfogalmazott célok megvalósítására és egy követő vizsgálatban való részvételre. A támogató-tanácsadó jellegű nemzetköziesítési értékelés tehát koncepcionálisan azt a célt szolgálja, hogy támpontokat nyújtson az intézménynek a nemzetköziesítési munka továbbfejlesztéséhez. 

A javaslatok és az intézkedések mentén megvalósuló fejlődési pályát 2-3 év elteltével egy monitor vizsgálat értékeli.

A nemzetköziesítési tanácsadó-értékelő eljárás elvégezhető bármely önként jelentkező magyar felsőoktatási intézményben. 

Az egyik célcsoport a nemzetköziesítés korai fázisában lévő intézményeket jelenti. Ezeknek az intézményeknek jelentős fejlesztéseken kell keresztülmenniük, a szakértők segítségével kijelölhetők a fejlesztés súlypontjai, elkészíthető az intézkedési terv. A másik célcsoportot olyan intézmények jelenthetik, amelyek eddigi nemzetköziesítési tevékenységüket tudatosabbá, stratégiailag jobban fókuszálttá, minőségbiztosítási szempontból jobban szabályozottá szeretnék tenni és ebben szakértői segítséget kívánnak igénybe venni.

Összeállította Neumayer Petra (Campus Mundi nemzetköziesedési koordinátor, Tempus Közalapítvány)

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »