Milyen kihívások érik a leendő nyelvtanárokat és nyelvtanárképzőket manapság? Hogyan lehet az EU-s fejlesztéseket integrálni a nyelvtanárképzésbe? Mennyire felkészültek ma módszertanilag a pályakezdő nyelvtanárok EU-s viszonylatban? Megvalósult-e Magyarországon a módszertani áttörés?
Ezeket a kérdéseket jártuk körül 2013. november 18-án abban a műhelymunkában, amelyet a Tempus Közalapítvány „TANDEM – Tudásmegosztás: a kompetenciafejlesztéstől a foglalkoztathatóságig” című, Európai Bizottság által támogatott projektjének keretében tartottunk. A projektben emellett számos nyelvoktatáshoz kapcsolódó programot is megvalósítunk, ennek egyik állomása volt ez a novemberi műhelymunka, melynek célja, hogy a fenti szakmai kérdések körüljárása mellett, teret adjon a tapasztalatcserének, hálózatépítésnek, illetve hazai és nemzetközi bevált gyakorlatok bemutatásának. A műhelymunka szekcióit olyan hazai szakértők vezették, akik a releváns tapasztalatokkal rendelkeznek a nyelvtanárképzésről.
A rendezvényen a nyelvtanárképzésben érintett egyetemi, főiskolai oktatók, beleértve az idegen nyelvi műveltségterületi tanítóképzésben és óvodapedagógus képzésben résztvevő oktatókat, gyakorló iskolák vezetőtanárai valamint mentortanárok, gyakorló nyelvtanárok és az adott terület szakértői vettek részt.
A plenáris prezentációkat az egyes szekciókban rövid bemutatók követték, egy-egy konkrét, a gyakorlatban hasznosítható példa bemutatásával. A műhelymunkán nagyban építettünk a jelenlevők által képviselt tudásra és tapasztalatokra, ezért a szekciókban és a rendezvény zárásakor teret adtunk annak, hogy a résztvevők megvitassák az elhangzottak adaptálhatóságát, illetve megosszák egymással tudásukat.
Az alábbiakban megtekinthető a műhelymunka programja. Az elhangzott előadásokat az előadó nevére kattintva lehet elérni. A délutáni asztalbeszélgetések összefoglalói a program végén tekinthető meg, amennyiben a kérdésekre kattintanak.
A rendezvényen készült képek itt tekinthetők meg.
Program
09:00-10:00 |
Regisztráció és welcome kávé |
||
10.00-11:00 |
Plenáris Szegedi Eszter csoportvezető, Tudásmenedzsment Csoport, Tempus Közalapítvány: Köszöntő, és a szakmai műhelynek keretet adó projekt bemutatása (Tudásmegosztás: a kompetenciafejlesztéstől a foglalkoztathatóságig.) Kolosyné Bene Krisztina osztályvezető, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatási Nemzetközi Főosztály, Idegennyelv-oktatás Fejlesztési Osztály: Köszöntő Laura Helminen Research Assistant, University of Tampere, RULE (Research and Development Unit for Languages in Education):
|
||
11:00-12:30 |
Párhuzamos szekciók 1. szekció Önálló nyelvtanulóvá nevelés az egyetemen és az iskolában - új kihívás vagy mindennapi gyakorlat?
Felkért előadók:
Szekciót vezeti: Morvai Edit (Goethe Intézet), Einhorn Ágnes (Miskolci Egyetem, BTK), Árva Valéria (ELTE TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék). |
||
|
2. szekció Az IKT lehetőségei a mai nyelvtanárképzésben Olyan lehetőségeket mutatunk be, amelyek megváltoztatják a klasszikus oktató-hallgató viszonyt az egyetemi kurzusok során és elősegítik az önálló, kreatív tanári attitűd kialakítását. Felkért előadók:
Szekciót vezeti: Körmendy Mariann (ELTE BTK, Magyar - Francia Ifjúsági Alapítvány), Enyedi Ágnes (ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék). |
||
12:30-13:30 |
Ebédszünet |
||
13:30-14:00 |
Plenáris A tanárképzés szerepe a nyelvtanítás eredményességének javításában Einhorn Ágnes |
||
14:00-15:30 |
Facilitált beszélgetés és tapasztalatcsere Beszélgető körökben az alábbi kérdéseket jártuk körül:
|
||
15:30-16:00 |
A műhelymunka eredményeinek összegzése A csoportmunkák eredményinek bemutatása és a műhelymunka zárása |
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »