Szakpolitikai hírlevél

Nyílt online kurzus a tanárok közti tudásmegosztásért

A Tempus Közalapítvány 3. éve rendezi meg digitális pedagógia témájú online kurzusát A tanulás jövője kezdeményezés keretében.

2021-ben is több mint 1700 regisztrált résztvevővel indult el Magyarország legnagyobb, pedagógusoknak szóló tömeges nyílt online kurzusa a Tempus Közalapítvány szervezésében. A tanulás jövője MOOC résztvevői azonnal hasznosítható tudást szereztek a játékosításról, a népszerű digitális platformokról és a pedagógusok közötti együttműködések hasznosságáról.

Mi a tanulás jövője?

A tanulás jövője kezdeményezés a mindennapi pedagógiai gyakorlat digitális eszközökkel való támogatásáról és a tanárok együttműködő tanulásáról szól. A tanulás jövőjében a pedagógusok más szakmabeliekkel és szektorközi partnerekkel működnek együtt, miközben tanulnak egymástól, és közösen reflektálnak a saját gyakorlatukra. A Tempus Közalapítványnál úgy gondoljuk, hogy a pedagógiát nem a digitális eszközök, hanem a pedagógusok gondolkodása, szemléletformálása teheti eredményesebbé, az osztályterem sikerességének záloga pedig – bármit is tekintünk jelenleg, a pandémia időszakában osztályteremnek – maga a pedagógus. Ezért az online tartalmaink (tananyagok, online kurzusok, kommunikációs csatornák) is minden esetben azt közvetítik, hogy hogyan és milyen pedagógiai célokra tudják a pedagógusok jól használni a technológiai eszközöket.

A tanulás jövője MOOC kifejezetten az online pedagógiai módszerek és eszközök alkalmazását, kipróbálását helyezi a fókuszba. A kurzusban kiemelkedő facilitátorok adják át tudásukat a résztvevőknek, akik az online tananyag elsajátítása mellett önálló és csoportos tevékenységekben is részt vehetnek. Mindkét feladat sikerességét az online terek előnyeit kihasználó eszközökkel és módszerekkel biztosítjuk. A tanulás jövője MOOC minden év tavaszán jelentkezik, 2021-ben a 3. nyílt kurzust zártuk sikeresen.

Milyen értékek és elvek mentén fejlesztjük a kurzust?

Tanároktól - tanároknak:

Az előzetes igényfelmérések, a kurzusra adott visszajelzések, a Digitális Módszertár tartalmai alapján, szakértőkkel konzultálva és a pedagógiai irodalmat vizsgálva tervezzük meg évről évre, hogy milyen jellegű tartalmaknak és mely témák mentén kell az adott kurzusba kerülniük. Az, hogy gyakorló pedagógusokkal végzünk igényfelméréseket, majd ezt követően magát a tananyagot gyakorló pedagógusok építik fel, garancia arra, hogy gyakorlatias, aktuális és jól használható tudással gazdagodjanak a résztvevők.

Innováció:

A digitális oktatással kapcsolatos témából is adódik, hogy nemcsak a tananyagnak, hanem magának a kurzusnak is innovatívnak kell lennie. Emiatt évről évre facilitátorok, szakértők és a résztvevők visszajelzései alapján fejlesztjük tovább az online továbbképzést. Ilyen innováció az idei kurzusban például a Digitális Módszertár inkubátor, amelyben a résztvevők tanácsokat, javaslatokat kérhetnek ötleteik fejlesztéséhez; vagy a tananyag hanganyagként való rögzítése is, melynek köszönhetően a teljes tartalom meghallgatható a beépített lejátszókkal. Ezáltal nemcsak a pedagógusok, hanem a tanárképzést és a tanártovábbképzést folytató intézmények számára is értékes tapasztalatot tudnak nyújtani.

Együttműködés:

Legyen szó tananyagokról, tevékenységekről, visszajelzésekről, kurrens pedagógiai kérdések megvitatásáról vagy a résztvevők közti tudásmegosztásról, a kurzusban nagyon fontos szerepet kap az együttműködés. A Tempus Közalapítvány együttműködik például tanárképző intézményekkel azért, hogy a lehető leginnovatívabb tartalmakkal és szolgáltatásokkal jelentkezhessen évről évre. Idén például az ELTE PPK Tanár leszek! műhely tagjait kértük fel közösségszervezésre, és a kurzusban közzétett tudás és ötletek rendszerezésére egy gondolattérkép segítségével.

A kurzus tervezésében és megvalósításában a facilitátorok is együttműködnek, a saját moduljaik mellett a kurzus egészének kialakításában is, idén pedig az egyes modulokat tanárpárok készítették el.

Kik vesznek részt a kurzusban?

A kurzusunk (és persze általában az online tanulás) egyik előnye, hogy országszerte egyszerűen lehet részt venni a kurzusban. A tanulás jövője MOOC egyre több határon túli magyart vonz (a résztvevők kb. 5%-a határon túli, elsősorban romániai magyar pedagógus), de minden évben több mint 10 országból vannak résztvevők, szinte minden kontinensről.

A tanulás jövője MOOC 2021 résztvevői térképe

A tanulás jövője MOOC 2021 résztvevői térképe

Résztvevőink idén is döntő többségében általános iskolai és középiskolai tanárok. Örömünkre szolgál, hogy évről-évre óvodapedagógusok, felsőoktatási oktatók és további oktatási szakemberek is csatlakoznak a kurzushoz.  Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy a szektorok közti tudásmegosztás rendkívül hasznos, az különböző korosztályokat tanító és különböző iskolatípusokból érkező résztvevők is sokat tanulhatnak egymástól.

A tanulás jövője MOOC regisztrálóinak szakmai háttere (N=1775 fő)

A kurzus magas szakmai színvonala, tartalmai és a résztvevők által megosztott tudás ismét kivívta résztvevőink elismerését. Büszkén mondhatjuk, hogy a kurzus visszajelző kérdőíve (és több mint 400 visszajelzés) alapján a kurzus záró értékelésének átlaga 98%!

Köszönjük kollégáink, együttműködőink, a facilitátorok, szakértők és közösségszervezők a kurzus felépítésébe és facilitálásába fektetett munkáját!

Végül, de nem utolsósorban köszönjük résztvevőinknek, hogy ismét velünk tartottak, és a korábbi éveket is meghaladó aktivitással közel háromszor annyian végezték el a kurzust (557 fő). Gratulálunk, és várunk Benneteket jövőre is A tanulás jövője MOOC-ban!

Az eredeti cikk a Tempus Közalapítvány Hírek oldalán jelent meg.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »