Szakpolitikai hírlevél

Perspektívák a nemzeti oktatási-tanulási stratégiákról

Szakmai műhely beszámoló

2021. november 3–4., online

„Elfogadjuk az „Ajánlások a nemzeti hatóságoknak a felsőoktatási tanulás és oktatás fejlesztésére az EHEA-ban” című dokumentumot (III. melléklet), és kötelezettséget vállalunk azok betartására, támogatva a felsőoktatási intézményeket a hallgatóközpontú tanulás és oktatás további megvalósításában. Az ajánlások tartalmazzák a hallgatók, valamint az oktatói és nem oktatói személyzet fokozott támogatását. Az oktatók, beleértve a fiatal pályakezdőket is, stabil foglalkoztatási és karrierlehetőségeket, az oktatás és a kutatás egyenlő megbecsülését, vonzó munkakörülményeket, hozzáférést a szakmai továbbképzésekhez és eredményeik elismerését igénylik. Mindezen vonatkozásokban elősegítjük a párbeszédet és az együttműködést a tanulás és a tanítás terén nemzeti rendszereinkben és az Európai Felsőoktatási térségben egyaránt.” Bologna Római Miniszteri Nyilatkozat 2020 volt az apropója az osztrák Oktatási, Tudományos és Kutatási Minisztérium társfinanszírozta szakmai műhelynek, amely  a „Nemzetközivé válás/Befogadás/Innováció: A magas színvonalú inkluzív mobilitás és az innovatív tanítás és tanulás felé egy nemzetköziesített osztrák felsőoktatási térségben" című projekt keretében valósult meg.

A szakértői műhelyen az Európai Felsőoktatási Térség hat országából érkező nemzeti hatóságok és szakmai szervezetek képviselői gyűltek össze, hogy bemutassák és megtárgyalják az oktatás és tanulás fejlesztését célzó  nemzeti stratégiáikat vagy stratégiai intézkedéseiket, valamint reflektáljanak a különböző perspektívákra és  megközelítésekre.

A PLA során a következő kérdések kerültek megvitatásra:

  • Hogyan készülnek a nemzeti stratégiák/stratégiai intézkedéscsomagok? Hogyan valósulnak meg?
  • Hogyan vonják be az érdekelt feleket és szervezeteiket (mind a felsőoktatási területről, mind azon kívülről, pl. munkaadókat és munkavállalókat) a nemzeti stratégiák/stratégiai intézkedéscsomagok kidolgozásába?
  • Hogyan ellenőrzik a végrehajtást?
  • Hogyan támogatják a felsőoktatási intézményeket a nemzeti stratégiákhoz/stratégiai intézkedéscsomagokhoz kapcsolódó intézményi stratégiák kidolgozásában?
  • Hogyan segíti elő a nemzeti hatóság a felsőoktatási intézmények közötti jó gyakorlatok cseréjét és a tudásmegosztást?
  • Hogyan támogatják a nemzeti stratégiák/stratégiai intézkedéscsomagok a bolognai folyamat eszközeinek intézményi megvalósítását, mint például az ECTS, a tanulási eredmények és a diákközpontú tanulás koncepciója?
  • Hogyan támogatják a nemzeti stratégiák/stratégiai intézkedéscsomagok az oktatás folyamatos fejlesztésének szempontjait az oktatók továbbképzésén keresztül?
  • Milyen intézkedésekkel hívják fel a figyelmet a tanulás és tanítás kérdéseire, és milyen ösztönzőket alkalmaznak az oktatás minőségének fejlesztésére?
  • Hogyan kezelik a nemzeti stratégiák/stratégiai intézkedéscsomagok a digitalizáció és a nyitott oktatás kérdéseit?

Bővebb információ és az előadások diái a szervező egyetem oldalán itt érhető el.

Szerző: Besze Szilvia, Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási Igazgatóság

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »