A program 2000-es indulása óta a PISA 2018 volt a hetedik mérés, melynek eredményeit 2019. december 3-án publikálta az OECD. A háromévente megrendezésre kerülő PISA-vizsgálat a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén méri a tanulók képességeit 15 éves korukban. A PISA 2018 a tanulói jólétről és attitűdökről is gyűjtött adatokat, ám fókuszában a digitális környezetben történő olvasási eligazodás állt.
A program fogalomhasználata szerint az olvasási készség nem más, mint szövegek megértése, használata, értékelése, valamint reflexió a szövegekre a társadalmi szerepvállalás és annak érdekében, hogy elérjük céljainkat, fejlesszük tudásunkat, több lehetőséghez jussunk.
A PISA 2018-ban 79 ország 600 000 tanulója vett részt, mintegy 32 millió 15 éves képviseletében.
A PISA 2018 törekvése nemcsak az volt, hogy a digitális környezetben történő olvasási eligazodást mérje, hanem az is, hogy kimutassa az elmúlt két évtizedben az olvasási szokásokkal kapcsolatban mutatkozó tendenciákat. Az olvasási készség elengedhetetlen az emberi tevékenységek sokféleségéhez. Be kell látnunk azonban, hogy a technológia jelentősen megváltoztatta az olvasási szokásainkat, az ismeretszerzés és az információcsere módját. A digitalizáció új szövegtípusok megjelenését eredményezte: rövid szöveges üzenetek, keresőmotorok eredményei, tabulált weboldalak, mikrofilmekből beolvasott anyagok stb. Mindezekre reagálva az elmúlt években az oktatás egyértelmű törekvésévé vált, hogy beépítse programjaiba a digitális írás- és olvasáskészség fejlesztését.
A vizsgálat főbb megállapításai az olvasásra vonatkozóan:
A vizsgálat tanulságai a gazdasági világszervezet honlapján olvashatók.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »