A Tempus Közalapítvány 2015. november 19-20-án tartott „Rugalmas szakképzési utak átlátható és átjárható minőségi fejlesztése az ECVET elvek alkalmazásával” című pilot képzése képzésfejlesztők részére hiánypótlónak bizonyult a résztvevő 12 szakképzési szakértő véleménye szerint. A képzés elsősorban a Magyar Képesítési Keretrendszer tavaly tavaszi bevezető konferenciáján résztvevők körében lett meghirdetve, hiszen az MKKR bevezetésének egyik sarokköve, hogy a képzések tanulási eredményekben legyenek leírva.
Az MKKR megfeleltetési jelentésének beadási határidejére 800 OKJ-s szakképesítés tanulási eredmény alapú leírása érkezett, és ezek besorolása is megtörtént a Magyar Képzési Keretrendszerbe (MKKR), amit 2015. február 3-án fogadtak el Brüsszelben. A felnőttképzés területén a B körös (nem OKJ-s, tehát állami elismerést nem, de szakmai végzettséget adó egyéb képzések) Szakmai Programkövetelményeit (SZPK) a tudás, képesség, attitűd és autonómia descriptoraival kellett megfogalmazni az űrlap útmutatása szerint. Jelenleg 135 tanulási eredmény alapú SZPK található a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásban. Ezek színvonala azonban erősen változó, hiszen a képzést fejlesztő szakértők felkészítése mindezidáig nem történt meg. Annak érdekében, hogy a kidolgozott SZPK-k színvonala kiegyenlítettebb legyen, amikor besorolásra kerülnek az MKKR-be, feltétlenül időszerűnek látszott a szakképzési szakértők felkészítését célzó képzések indítása, ami első körben a Tempus Közalapítvány által szervezett pilot képzés formájában valósult meg.
A megvalósított képzési modulok különböző programokhoz illeszthetők, céljuk Az ECVET (Európai Szakoktatási és Szakképzési Kreditrendszer) tesztelésében és alkalmazásában kulcsszerepet betöltő szakképzés területén tevékenykedő képzésfejlesztők minőségben és mennyiségben is elegendő információhoz és tudáshoz juttatása, továbbá elköteleződésük és felelősségvállalásuk fejlesztése annak érdekében, hogy az ECVET tudatosabb alkalmazásával hozzájáruljanak a szakképzés színvonalának emeléséhez, a képzések átláthatóbbá és átjárhatóbbá tételéhez.
Fentiek eléréséhez, konkrét cél volt továbbá, hogy a résztvevők ismerjék meg az ECVET rendszer hazai és nemzetközi környezetét (MKKR/EKKR; EQAVET; WBL) és ebben az elemek közötti kapcsolatok természetét, hogy ezek alapján tudatosan gondolkodjanak a tanulási eredmények alkalmazásáról ezek értékeléséről és beszámításáról. Előbbieket a tanulási eredmények használatának tapasztalatcseréjére - tanulási eredmények írásának, ezek értékelésének és beszámításának tapasztalatairól - létrehozott műhelymunka tette lehetővé.
A műhelyen résztvevők a felismerések birtokában és a tapasztalatcsere után képessé váltak lehetőségeik mentén a képesítéseket tanulási eredmény alapú leírására az ECVET eszközök magabiztos használatának segítségével. Az értékelő kérdőívek alapján a képzés témakörei közül legtöbben a „Tanulási eredmények írásának módszertana” témakört tartották a leghasznosabbnak.
A résztvevők véleménye alapján további érdeklődésre tartana számot, a nem formális környezetben megszerzett tanulási eredmények értékelésének és hitelesítésének gyakorlata; a tanulási eredmények beszámításának és elismerésének lehetőségei; és a szakképesítések tanulási eredményleírások alapján történő megfeleltetése MKKR szintekhez.
A képzéstervezettel egybehangzóan a képzés komplett és komplex tematikája tekinthető keret tematikának, amelyet a trénerek minden képzés előtt a résztvevők szakmai profiljához és felkészültségéhez igazíthatnának. A pilot képzés tapasztalatai alapján megfontolandó, hogy amennyiben kivitelezhető, érdemes (viszonylag) homogén célcsoporttal (egy ágazat vagy több, egymáshoz hasonló, közel álló ágazat képviselőinek a részvételével) megszervezni a képzést.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »