A 2011-ben megjelent ’A Tanács ajánlása a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikákról’ beválását 2019-ben két tanulmány is értékelte. A ’How to tackle early school leaving in the EU’ című az Európai Parlament Kulturális és Oktatási Bizottságának felkérésére készült, míg az ’Assessment of the implementation of the 2011 Council recommendation on policies to reduce early school leaving’ című jelentést az Európai Bizottság Oktatásért felelős igazgatósága készíttette.
Az Európai Parlament Kulturális és Oktatási Bizottságának felkérésére készült, 2019 márciusában megjelent ’How to tackle early school leaving in the EU’ című tanulmány egy 2011-es, azonos témájú tanulmány aktualizált változata, amely akkor a 2011-ben megjelent tanácsi ajánlás (A Tanács ajánlása a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikákról) nyomán íródott. Bemutatja, hogy 2011 óta milyen lépéseket tettek egyes európai államok a korai iskolaelhagyók számának csökkentése érdekében. A jelenlegi tanulmány, 6 EU tagállamra fókuszálva, összefoglalja az azóta történt változásokat, főbb fejlesztéseket, feltárt okokat valamint azonosít és bemutat a tagállamok által indított szakpolitikai kezdeményezéseket.
A szerzők az okok, szakpolitikai beavatkozások, az állami beruházások mértéke és a javuló vagy romló eredmények közötti összefüggések kimutatása mellett jövőre vonatkozó ajánlásokat is megfogalmaznak. Ezek között említik a diákok szükségleteinek jobb megismerését annak érdekében, hogy erre helyi szintű kezdeményezéseket lehessen tervezni. Emellett és többek között a pedagógusok folyamatos fejlesztését hangsúlyozzák annak érdekében, hogy együtt tudjanak dolgozni különböző hátterű diákcsoportokkal, valamint, hogy minél korábban felismerjék, ha egy diák lemorzsolódásban veszélyeztetett.
A tanulmányt ide kattintva éri el.
A tanulmányt bemutató előadást itt nézheti meg.
Az ’Assessment of the implementation of the 2011 Council recommendation on policies to reduce early school leaving’ című összehasonlító tanulmány 37 ország (28 EU tagállam, 5 tagjelölt ország és 4 EFTA tag) tekintetében vizsgálta a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó, 2011 óta az országokban bevezetett szakpolitikai fejlesztéseket, gyakorlatokat megpróbálva felmérni a 2011-es Ajánlás és egyéb EU szakpolitikai eszközök hatását ezekre. A tanulmány azzal a céllal tekint vissza az Ajánlás megjelenése óta eltelt 7 év eredményeire, hogy segítse a jövőbeli szakpolitikai fejlesztésekhez kapcsolódó stratégiai gondolkodást.
A 2011-es Ajánlás és a kapcsolódó EU szakpolitikai eszközök általános hatását és befolyását pozitívnak értékeli, azzal együtt, hogy vannak országok, ahol a statisztikai adatok nem mutatnak javulást. Ugyanakkor arra is rávilágít, hogy még nagyon sok a teendő a korai iskolaelhagyás jelenségét okozó komplex és folyamatosan változó tényezők kapcsán.
Ez a tanulmány az EU által kínált eszközök szintjén javaslatot tesz arra, hogy a korai iskolaelhagyásra irányuló figyelmet szinten kell tartani. Megfontolásra javasolja, hogy az olyan támogató programok, mint pl. az Erasmus+ program által még célzottabb támogatások valósulhassanak meg a témában. Nemzeti és EU szakpolitikai és gyakorlati szinten többek között a különböző érintett tanulói csoportok szükségleteire szabott gyakorlatok kidolgozása mellett teljes közösségeket érintő megközelítést javasol, valamint szektorközi párbeszédet a témában érintett szektorok között (oktatás, egészségügy, foglalkoztatás, igazságügy, bevándorlás, stb.) egyéb társadalmi szereplők és nem kormányzati szervek bevonásával. Javaslatot tesz arra, hogy a téma kerüljön a tanárképzések, tanár-továbbképzések fókuszába nem csak a jelenség tudatosítása, hanem, ahogy a fenti tanulmány is rámutatott, a figyelmeztető jelek időben történő jobb felismerése miatt.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »