Tanulmány az Erasmus Mundus program hatásáról
EM Graduate Impact Survey
Az EU kiválósági programjának hallgatóit és alumnusait összefogó szervezet, az EMA (Erasmus Mundus Students and Alumni Association) a közelmúltban tette közzé a legfrissebb adatokat, amelyek az Erasmus Mundus program hallgatókra és végzősökre gyakorolt hatásait vizsgálják. Ezek szerint a program továbbra is igen vonzó, kiemelkedő színvonalú képzéseket kínál, és a résztvevők általánosságban igen elégedettek vele. Nagyon jók a végzettek elhelyezkedési lehetőségei, ám ezen sokat lehetne még javítani, amennyiben a hallgatók szorosabb kapcsolatokat tudnának kialakítani a potenciális munkavállalókkal.
Az Európai Bizottság 2009 óta, az Erasmus Mundus program II. szakaszának indulásától kezdve gyűjti az adatokat a hallgatók elégedettségéről, de a jelen elemzés a 2012-2015-ig terjedő időszak adatait vizsgálja és veti össze. 2015-ben közel 1500 fő (71% diplomás, 29% jelenlegi hallgató) töltötte ki a kérdőívet.
A megkérdezettek többsége általánosságban elégedett a kurzusok minőségével (66,4 százalékuk különösen vagy nagyon elégedett), és ez a megítélés hosszabb távon is megmarad: a végzősök túlnyomó része még hat évvel az első tanév megkezdése után is nagyon elégedett a képzéssel. A tudományterületek szerinti megoszlásban e téren jelentős eltérések nem mutatkoznak, az azonban megállapítható, hogy a humán tudományok, a művészetek, a társadalomtudományok, üzleti tudományok és a jog terén valamivel alacsonyabb az általános elégedettség.
Az elhelyezkedési esélyek vizsgálata mindig fontos szerepet kap a felmérésben. Az adatok szerint a végzősök mintegy kétharmada talált teljes munkaidejű állást a végzés után (60%-uk két hónapnál rövidebb időn belül), a fennmaradó végzettek közül azonban sokan nem is kerestek munkát, hanem tovább tanultak (pl. doktori tanulmányok terén).
Ezen a téren azonban igen jelentős hiányosságokra is fény derül: a hallgatók és végzősök szerint az Erasmus Mundus közös képzések során nagyobb hangsúlyt kellene fordítani a lehetséges munkáltatókkal való kapcsolatok kialakítására és a gyakorlati tapasztalatok szerzésére.
A megkérdezettek túlnyomó része kiemeli, hogy a nyelvtudása a képzésnek köszönhetően jelentősen javult, a személyes fejlődést illetően pedig a többség fontosnak tartja az interkulturális kompetenciák erősödését. Ugyanakkor az is szembeötlő, hogy néhány évvel a diploma megszerzése után úgy látszik, a programok személyiségre gyakorolt hatása csökken a megkérdezettek szemében, Európa és az EU megítélése viszont az évek múltával pozitív irányban változik.
A 2009-től folytatódó mintavételek minden esetben azt mutatták, hogy a program vonzerejének legfontosabb eleme a kínált átlagon felüli hallgatói ösztöndíj, miközben az Erasmus Mundus mint márkanév valamelyest hátrébb szorult (ennek oka vélhetőleg az Erasmus+ programba történt integráció is), de még mindig nagyon fontos. Továbbra is igaz, hogy a világban a program leginkább Ázsiában és Afrikában népszerű.
A kutatás eredményeit bemutató kiadvány számos további részletet és adatot tartalmaz, és innen tölthető le.
Az Európai Bizottság egy másik átfogó kiadványban foglalkozik az Erasmus Mundus programmal: a néhány hete megjelent, a The story so far alcímet viselő kötet 2004-től tekinti át a program történetét és eredményeit.
Beke Márton
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »