Szakpolitikai hírlevél

Valóban befolyásolja a 15 évesek iskolai előmenetelét koragyermekkori nevelésük?

A korai évek egy ember életében meghatározó befolyással vannak arra, hogy hogyan teljesít az iskolában, milyen készségei fejlődnek, miben marad le. Az iskolai előmenetelére tett hatással összefüggésben befolyásolhatják munkaerőpiaci elhelyezkedését, de akár a társadalomba való beilleszkedését is. Az OECD Education Working Papers egyik legfrissebb száma a 2015-ös PISA eredményeket alapul véve vizsgál összefüggéseket a 15 éves diákok iskolai beválása és a koragyermekkori nevelésben való részvételük között.

Az OECD 2020 januárjában megjelent Attendance in early childhood education and care programmes and academic proficiencies at age 15 című munkadokumentum célja az volt, hogy a 2015-ös PISA adatokat felhasználva vizsgálja a koragyermekkori nevelési és gondozási programok hatékonyságát a diákok iskolai előmenetele kapcsán. A vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy azok a diákok, akik részesültek koragyermekkori nevelésben általában magasabb eredményt értek el az iskolai előmenetelük során 15 éves korukban. Ugyanakkor fontosnak tartják azt is megjegyezni, hogy azon diákok eredményei között, akik részt vettek kora gyermekkori nevelésben szemben azokkal, akik nem szinte nincs különbség, ha hozzávesszük a diákok társadalmi-gazdasági hátterét is. A tanulmány a koragyermekkori nevelés rendszerébe a tipikusnál korábban belépett gyerekek kapcsán rámutat arra az érdekes összefüggésre, hogy esetükben ez kapcsolatban lehet az alacsonyabb iskolai előmenetel szintjével.

Az egyes országok szakpolitikai kontextusa és a koragyermekkori nevelés minősége jelentősen meghatározza annak eredményességét. A tanulmány megállapítja, hogy mindenek felett a minőség a meghatározó tényező, csupán a részvétel koragyermekkori nevelésben még nem eredményez jobb tanulmányi előmenetelt a későbbiekben.

Az OECD Education Working Papers című sorozatának célja, hogy válogatott tanulmányokat tegyen közzé egy szélesebb olvasói kör számára, ráirányítva a figyelmet ezáltal az OECD Oktatási Igazgatóságán zajló munkára. Folyamatban lévő kutatások, projektek előzetes eredményeit bocsátják így vitára és örömmel várják az olvasók hozzászólásait, ahogy ehhez a munkadokumentumhoz is.

(Forrás: Balladares, J. and M. Kankaraš (2020), "Attendance in early childhood education and care programmes and academic proficiencies at age 15", OECD Education Working Papers, No. 214, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f16c7ae5-en.)

Az OECD mellett az Európai Unió is kiemelt fontosságúként kezeli a koragyermekkori nevelés témáját. Az EU az Európai Oktatási Térség szakpolitikájaként  a magas színvonalú kora gyermekkori nevelés és gondozás elősegítése érdekében ösztönzi és támogatja a tagállamok lépéseit.

Szabó Csilla, Tempus Közalapítvány, Tudásmenedzsment csoport

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »