A School Education Gateway (SEG) egy három részből álló webináriumsorozatot indított a befogadó oktatás népszerűsítésére, valamint figyelemfelhívásként a korai iskolaelhagyás elleni küzdelemre. A sorozat utolsó része jelen hírlevél számunk másnapján, november 20-án hallgatható meg. A sorozat témái – családok bevonása az iskola életébe, diák-tanár párbeszéd és a befogadó rendszerek indikátorai – mind témái a SEG oldalán elérhető, iskolák számára összeállított eszköztárnak (European Toolkit for Schools).
A SEG oldalán bárki számos webináriumba kapcsolódhat be, melyek témája általában a portál havi témáira épül. Hogy csak 2020 témáiból szemezgessünk, tartottak webináriumot a mesterséges intelligenciáról, tanári motivációról, a formatív értékelésről, vagy arról, hogy hogyan tanítsuk a klímaváltozást. De volt szó a szakképzésről és a munka alapú tanulásról, a nyelvekről, mint kulturális örökségünkről is. Október, november fordulóján pedig a projekt-alapú tanulás és az interkulturális tanulás mellett a befogadó oktatás és a korai iskolaelhagyás elleni küzdelem témája kapott helyet mindjárt három résszel.
Novemberben a SEG egy három részből álló webináriumsorozatot indított a befogadó oktatás népszerűsítésére, valamint figyelemfelhívásként a korai iskolaelhagyás elleni küzdelemre. Az első részben november 6-án a Family participation always matters – even more during the COVID-19 pandemic címmel zajló eseményen egy kutató és egy gyakorló tanár mutatta be, hogy mit mond a tudomány és mit mutat a gyakorlat a szülők, családok és a helyi közösségek bevonásáról az iskola életébe. Az eredmény természetesen ugyanaz. Tudományosan is alátámasztott (FP6, FP7, H2020 projektek keretében finanszírozott kutatások) és a gyakorlat is visszaigazolta, hogy a befogadó oktatás megvalósításához és a társadalmi kohézió erősítéséhez szükség van az iskola nyitására a családok és a helyi közösség felé. Ez hatványozottan igaz a jelenlegi, egészségügyi válságból eredő oktatási helyzetre.
Az esemény előadói: Rocío García-Carrión, kutató, témája a dialógus alapú, interaktív tanulási környezet, marginalizált csoportok valamint családok és közösségek bevonása. És Blanca Febré López, középiskolai tanár, aki a gyakorlatban valósít meg számos, sikeres tevékenységet, melynek erős eleme a családok részvétele. Rocío García-Carrión EU által támogatott kutatási eredményeket mutatott arról, hogy milyen pozitív eredménnyel jár a diákok előmenetele szempontjából a családok bevonása az iskola életébe, valamint projekt példákat mutatott a hatékony bevonásra. Blanca Febré López pedig többek között azt mutatta be, hogy az ő iskolájuk hogyan tartotta fenn a Covid-19 járvány miatti karantén időszak alatt a szülők bevonását az iskola életébe.
November 13-án Inclusive Inquiry címmel egy hároméves tanulmány eredményeit bemutató alkalmon vehettek részt az érdeklődők. A tanulmány öt ország több általános iskolájának a bevonásával 2017 és 2020 között zajlott, és az ebben a projektben (is) alkalmazott innovatív megközelítést inclusive inquiry-nek hívják. Ennek lényege, hogy a gyerekek is kutatókká válnak, segítve tanáraikat a tanórák kialakításában. Lényeges elem a nehezen elérhető diákok (hard to reach) bevonása ezekbe a tevékenységekbe. A webináriumon bemutatták, hogy a tanulmány keretéül szolgáló Reaching the hard to reach projekt hogyan épül egy korábban támogatott projektre, amiben a diákok véleményének kifejezése volt a fókuszban. Jelen projekt tovább lépett eggyel és a diák-tanár párbeszédet helyezte középpontba.
A webinárium két előadója Kyriaki (Kiki) Messiou és Mel Ainscow professzorok voltak. Kyriaki (Kiki) Messiou a befogadó oktatás nemzetközi hírű kutatója a southempton-i egyetemen. Szerinte a gyerekek és fiatalok hangja eszköze lehet a marginalizáció megértésének és az inkluzív gyakorlatok kifejlesztésének. Mel Ainscow utóbbi években végzett kutatásai nagy hatással voltak az UNESCO befogadó és méltányos oktatást promótáló globális eredményeire.
Előadásukban elmondták, hogy hogyan zajlott a gyakorlatban a diákok bevonása az órák megtervezésébe, értékelésébe. Bemutatták, hogy ez mind a diákokra, mind a tanárokra nagyon pozitív hatással volt. A diákok sokkal komolyabban bevonódtak az órákba, fejlődött az önbizalmuk, és a nehezebben kezelhető magaviseletű diákok is jobban integrálódtak. A tanárok sokkal inkább a gyakorlatokra tudtak fókuszálni, érzékenyebbé váltak az egyes diákok iránt és egymással is megosztották az alkalmazott technikákat. Összességében elmondható, hogy mind a diák-diák, mind a tanár-tanár és a diák-tanár kapcsolatok is erősödtek a projekt által bevezetett változások hatására.
Az előadások az esemény oldaláról letölthetők, de az egész webinárium is meghallgatható felvételről a cikkben linkelt oldalakon.
A sorozat harmadik része november 20-án hallható The indicators for inclusive systems in and around schools címmel. Ebben a részben az iskolai és iskolák körüli rendszereket jellemző indikátorokról lesz szó, melyeket a European Toolkit for Schools oldalán található önértékelési eszközhöz is használtak. (Az iskolákban és azok környezetében megvalósított befogadással kapcsolatos önértékelési eszköz) Nemzetközi eredmények bizonyítják, hogy annak érdekében, hogy csökkenjen az iskolai lemorzsolódás és befogadóbbá váljon egy iskola és egy társadalom, a rendszerek, jelen esetben az iskolai rendszerek változása is szükséges. E legutolsó alkalom előadói a téma kutatójaként, szakértőjeként és gyakorló tanárként osztják meg eredményeiket és gondolataikat.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »