Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Nézőpontok

Egy módszer arra, hogy a lehető legkorábbi időpontban észleljük, nyomon kövessük és azonosítsuk azokat a viselkedéshez köthető figyelmeztető jeleket, melyek kimaradáshoz vezethetnek.

A viselkedéshez köthető figyelmeztető jelzések, mint a tanórák alatti unalom (alacsony motiváció), a drasztikus magatartásváltozás (agresszió, befelé fordulás, rapszodikus viselkedés), erőszakoskodás (mindkét oldalról) beazonosítása a diákok folyamatos megfigyelését kívánja meg. Ezek a jelzések hirtelen is megjelenhetnek, de lappanghatnak is. Egy diákot sok tanár tanít és érzékeli viselkedését. Mindegyiküknek megvan a saját hozzáállása, viszonya és felfogása az adott diákról. Előfordul, hogy mindegyik tanárnak más képe alakult ki a diákról a köztük kialakult kapcsolat függvényében. Ugyanígy a diákok is máshogy viselkedhetnek a különböző tanárokkal. Ezért hasznos volna, ha a tanárok időről időre megosztanák egymással nézőpontjaikat, és így a lehető legkorábban azonosíthatnák a megjelenő figyelmeztető jelzéseket. Negyed- vagy félévente az osztályfőnök egyfajta esetmegbeszélést szervez az osztályába járó összes diákról az őket tanító minden tanár részvételével.

A megbeszélés lépései:

  • Az osztályfőnök időben értesíti a résztevőket a megbeszélés idejéről és helyéről;
  •   A fő téma a diákok viselkedésének változásai;
  •   Az osztályfőnök megkéri a résztvevőket, hogy készüljenek fel a megbeszélésre, mutassák be minden egyes diák viselkedésváltozásait;
  •   A megbeszélés elején az osztályfőnök odaadja a részvevőknek a diákok neveit tartalmazó listát;
  •   Az osztályfőnök egymás után felolvassa a neveket;
  •   A résztvevők kommentár és magyarázat nélkül megosztják személyes megfigyeléseiket a diákok viselkedéséről, állapotáról;
  •  A kommunikáció stílusának nagyon egyszerűnek, tisztának kell lennie – pl. gyakran szomorú, mindig nagyon ideges, az utóbbi időben nagyon csendes vagy zavart és mostanában kiabál az osztálytársaival vagy unatkozik az óráimon;
  •   Nem szükséges, hogy minden résztvevő mondjon valamit minden diákról;
  •   Az osztályfőnök jegyzetel a megbeszélés során;
  •   Abban az esetben, ha egyetértés mutatkozik a diák viselkedésváltozásának megítélésében, érdemes kezdeményezni, hogy közösen állapodjanak meg a beavatkozásról;
  •   A beavatkozás lehet egy feltáró beszélgetés azzal a tanárral, akiben a diák a leginkább megbízik, és akit az EWS team jelöl ki;
  • A tanári csapat megállapodik a beavatkozás módjáról és az ezért felelős személyről;
  • A megbeszélés után az osztályfőnök összegzi az elhangzottakat és emlékeztetőt küld a résztvevőknek kihangsúlyozva a veszélyeztető jeleket. A követező megbeszélésen újra megnézhetjük ezt a feljegyzést;
  • Az osztályfőnök tájékoztatja az EWS teamet a figyelmezető jelekről és a beavatkozási tervről, ha van ilyen, vagy konzultációra kéri az EWS team tagjait, hogy egy lehetséges beavatkozást kidolgozzanak;
  • Az osztályfőnök az EWS csapattal együttműködésben követi a beavatkozás folyamatát.

Használati útmutató anyagszükséglettel:

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »