Műhelymunkák

Korai jelzőrendszer kiépítése egy iskolában – gyakorlati tapasztalatok a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Pogány Frigyes Szakgimnáziuma munkatársaitól

Időpont: 2018. február 15. csütörtök, 15:00 – 18:00

Helyszín: Tempus Közalapítvány (1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1., 6. emelet, Brüsszel terem)

Téma: Korai jelzőrendszer kiépítése egy iskolában – gyakorlati tapasztalatok a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Pogány Frigyes Szakgimnáziuma munkatársaitól

Célcsoport: Jelen műhelysorozat a korai iskolaelhagyás téma okán, mely a társszektorok helyi együttműködésével hatékonyabban kezelhető, nem csak pedagógusoknak szól. Ezért várunk iskolavezetőket és intézményfenntartókat, pedagógusokat, ifjúságvédelmi felelősöket, valamint pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakembereit, iskola-egészségügyben dolgozókat és civil szervezetek képviselőit, illetve a témához kapcsolódó további szakembereket.

Háttér: Az Európai Bizottság által támogatott CroCooS – Előzzük meg a lemorzsolódást! (Szektorközi együttműködéssel a korai iskolaelhagyás megelőzéséért) című projekt egy 2014 és 2017 tavasza között zajló szakpolitikai kísérleti projekt volt három kelet-közép-európai ország – Szerbia, Szlovénia és Magyarország – szoros együttműködésben, amelyet dán és holland partnerek is segítettek. Az együttműködés fő célja egy intézményi szintű korai jelzőrendszer bevezetése és alkalmazhatóságának tesztelése volt 15 pilot iskolában. A projektben való részvétel jelentős szemléletváltást, újfajta megközelítést igényelt mind a bevont iskolai csapattól, mind a tanároktól. Az iskolákat rendszeresen látogató mentorok támogatták és segítették abban, hogy a környezeti, szervezeti és az őket körülvevő rendszerszintű sajátosságaiknak megfelelő korai jelzőrendszert építsenek ki és vezessenek be a kísérlet ideje alatt. Az eltérő körülmények miatt a három ország 15 kísérleti iskolájában az eltelt 1,5 év alatt célkitűzéseikben és az elért eredményekben hasonló, de a megvalósítás módjában és a bejárt fejlődési útjukban eltérő, egyedi módon valósult meg a korai jelzőrendszerek kialakítása és bevezetése, figyelembe véve a különböző helyi igényeket, az adott iskola jellemzőit, az intézmény szervezeti kultúráját és nem utolsósorban, a nemzeti oktatási rendszerek sajátosságait.

A műhely leírása: Jelen műhely során a CroCooS projekt egyik kísérleti iskolája, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum (BKSZC) Pogány Frigyes Szakgimnáziumának EWS (Early Warning System – korai jelzőrendszer) team tagjai mutatják be tapasztalataikat az iskolájukban kidolgozott és bevezetett korai jelzőrendszer kapcsán. Bemutatkozik mentoruk is, aki munkájukat segítette. Az általuk tartott műhelymunkák egyikén egy elképzelt osztályfőnöki órát tartanak, amin megismerhetnek és kipróbálhatnak néhányat a CroCooS projekt keretében kidolgozott, a korai jelzőrendszerek kialakítását, bevezetését és alkalmazását támogató eszközökből. A másik műhelymunka résztvevői az eszközöket egy saját, valós tanulóra elképzelt egyéni fejlesztési terv összeállítására használják majd kis csoportokban.

PROGRAM

  • 14:30 – 15:00 Érkezés, regisztráció
  • 15:00 – 15:20 Hangoló és bevezető gondolatok
  • Farkas Bertalan Péter, csoportvezető, korábbi CroCooS projektkoordinátor, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány
  • 15:20 – 15:40 ELŐADÁS: CroCooS – pályázat – egy iskola tapasztalatai
  • Kovács-Lathwesen Orsolya, EWS teamvezető, BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma
  • 15:40 – 16:00 ELŐADÁS: CroCooS - pályázat – a mentor szemszögéből
  • Bartkóné Szigecsán Réka, mentor
  • 16:00 – 16:15 Szünet
  • 16:15 – 18:00 Párhuzamos műhelymunkák

1. műhely: CroCooS-os eszközök a mindennapi gyakorlatban

Egy osztályfőnöki óra keretében KIP-módszerrel (Komplex Instrukciós Program) mutatjuk be a CroCooS projekt alatt megismert eszközök gyakorlati alkalmazását.

  • Pappné Somogyi Ildikó, általános igazgatóhelyettes, BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma
  • Varga Dánielné Kecskeméti Georgina, módszertani munkaközösség-vezető, BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma

2. műhely: Egy lehetséges eljárásrend az iskolában

A CroCooS projekt során megismert eszközök felhasználásával egyéni fejlesztési terv összeállítása.

  • Kovács-Lathwesen Orsolya, EWS teamvezető, BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma
  • Kővágó-Popp Judit Linda, EWS teamtag, BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma
  • Bartkóné Szigecsán Réka, mentor

A műhelysorozat további alkalmai és témái:

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »