A kollaboratív tanulás módszertani segédlete

Az EFFeCt projekt célja egy Módszertani Keret kidolgozása a tanárok kollaboratív tanulásának támogatásához. A keretrendszer a projektben résztvevő szakmai partnerek tudására és tapasztalataira épít, illetve a kollaboratív tanulás több szintjét és formáját bemutató jó gyakorlatok elemzésének tanulságaira.

A Módszertani Keret többféle forrást, esettanulmányokat, különböző modelleket és programokat illetve digitális eszközöket foglal majd magába, útmutatásként, ötlettárként szolgálva oktatáspolitikusok és oktatási döntéshozók, illetve gyakorló pedagógusok számára, ezzel segítve a tanárok kollaboratív tanulásával kapcsolatos innovatív kezdeményezések és szakpolitikai intézkedések megszületését regionális, helyi, illetve intézményi szinten.

A Módszertani Keret különböző elemeinek tesztelésére és finomítására három különböző országban kidolgozott szakmai programok segítségével kerül sor. A Módszertani Keret végleges formája magába foglalja majd a szakmai programok eredményeit is.

 A Módszertani Keret a következő elemeket fogja tartalmazni:

  • Útmutató a Módszertani Keret használatához: mi a Módszertani Keret célja, tényezők amelyek támogatják gyakorlati használatát
  • Infrastrukturális feltételek: pénzügyi, intézményi és emberi erőforrást érintő feltételek, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a Módszertani Keret támogatni tudja a kollaboratív tanulást (pl. helyi koordinátorok és mentorok, intézményi elkötelezettség stb.)
  • Stratégiák oktatási szereplők bevonásához: a kollaboratív tevékenységekbe bevonható megfelelő oktatási szereplők beazonosítása, akciótervek kidolgozása (pl. ösztönző mechanizmusok)
  • Hálózatépítő stratégiák: melyek azok a tudásmenedzsment tevékenységek és stratégiák amelyek leginkább segíthetik a top-down vagy bottom-up kezdeményezések intézményesülését; hogyan alakíthatóak ki olyan hálózatok és partnerségek, amelyek az innovatív módszerek használatát, a változásra való képességet és a hálózatos tanulást segítik.
  • A fenntarthatóságot segítő stratégiák: melyek azok a tényezők és feltételek amelyek szükségesek a kollaboratív tanulás és az innováció hosszútávú fenntarthatóságához; praktikus útmutatás és modellek amelyek segítenek a kollaboráción alapuló tanulóközösségek résztvevőinek motivációját fenntartani
  • Kompetenciák: melyek azok főbb kompetenciák amelyek szükségesek a tanárok (és más oktatási szereplők) kollaboratív tanulásának hatékony támogatásához (pl. mentorok, koordinátorok)
  • Hatásmechanizmusok: hogyan azonosítható be és mérhető a tanárok (és más oktatási szereplők) kollaboratív tanulásának osztálytermi gyakorlatokra vonatkozó hatása, illetve hogyan lehetséges a pozitív hatást növelni
  • Gyakorlati példák és adaptáció – Kollaboratív Tanulás Módszertára: esettanulmányok, gyakorlati modellek és digitális eszközök amelyek segítik a szakmai kollaboráció különböző szakaszait.

Az EFFeCT projekt konzorciuma által kidolgozásra kerül továbbá egy átfogó értékelési módszertan, amely a Módszertani Keret alapján megszülető kollaboratív gyakorlatok hatékonyságának mérésére és értékelésére lesz használható, különös tekintettel a tanárok kompetenciafejlődésére.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »