A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltés1. A bizalmi kapcsolat kialakításának alapjai:
1.1. Elfogadás: a tanár/mentor elfogadó a diákkal
Amint arra Carl Rogers (1958) rámutatott, az empátia a másik személy ítélkezés nélküli elfogadása. Ez azt jelenti, hogy legalább ideiglenesen félretesszük személyes nézeteinket és értékeinket. Az elfogadó tanár nem ítéli meg vagy utasítja vissza a tanulókat. A tanár a számára gondot jelentő diák viselkedési jegyeit inkább leküzdendő kihívásnak tekinti a hasznos támogatás nyújtása érdekében tett erőfeszítései közepette.
1.2. Szerepmodell: A tanár a folyamatos tanulás modellje a jobb válaszok és saját problémái hatékonyabb megoldásai keresése terén. Ez az elkötelezettség tükröződik vissza abban a nyitottságban, ahogy másoktól tanul.
1.3. Készségek a hatékony interperszonális összefüggések tekintetében: A tanár felismeri, hogy minden egyes tanuló-mentorálási kapcsolat egyedi, személyközi kontextusban történik. Tanári viselkedését és kommunikációját az egyes diákok szükségleteihez igazítja. Ehhez saját kommunikációs stílusa mély ismeretével kell rendelkeznie és hajlandósággal arra, hogy tárgyilagosan figyelje meg a tanuló viselkedését.
1.4. Elkötelezettség a mentor-szerep iránt: A tanár megérti a tanuló támogatása, mentorálása során szükséges kitartás fontosságát, valamint azt, hogy ez a munka jelentős idő- és energiabefektetést igényel.
1.5. Pozitív hozzáállás a diákokhoz
A tanár reményt és optimizmust sugároz és odaadóan dolgozik partnerével egy bizalmi viszony keretében, hogy fejlessze annak készségeit.
2. Konstruktív visszacsatolás, mely magában foglalja a megváltozó viselkedésre fókuszáló, leíró, személyre szabott információ biztosítását a tanuló számára (Mit látok, hogyan és miben változott.).
2.1. A megfigyelhető magatartás leírására fókuszáljunk (a magatartás megítélése, vádaskodások vagy általánosítások nélkül).
2.2. Szabályok: visszajelzés kellő időben a szabályok betartásáról vagy esetleges áthágásáról.
2.3. Körülírás, ha lehetőség van a tisztázásra. A következő állításokkal jól kezdhetők a körülíró mondatok: „Ha jól értem, azt mondja, hogy …” – „Mondja, mit ért azon, hogy …” – „Jól értem, hogy az akarja mondani, hogy …?”
3. Meghallgatási készség: hallgatni annyit jelent, mint meghallani és megérteni, amit mondanak nekünk. NEM jelenti a tanácsadást, a részletek hozzáadását vagy akár a saját tapasztalatok megosztását.
4. Tudatában lenni nem-verbális (gesztus)nyelvezetünknek: jó, ha…
5. Beszélgetési készségek
5.1. Nyitott kérdések – a beszélgetés megindításához próbáljunk „hogyan” vagy ”mit” kezdetű kérdéseket feltenni, mint például: „Milyen érzés volt, amikor…?” – „Mit gondol, mi történne, ha …?”
5.2. A coaching módszerek használatának lehetősége: Javasolt a kognitív coaching használata. Ez egy speciális coaching eszköz, amely három lépcsőben fókuszál a többiek kognitív folyamataira (lásd az eszközök között).
6. A diákok és mentortanárok közötti kommunikációt illető legfontosabb szabályok:
6.1. Nem megfelelő az iskolán kívülre tervezni egy találkozást.
6.2. A tanár diákkal használt kommunikációs csatornáit (telefon, e-mail, Facebook stb.) egyeztetni és jóváhagyatni szükséges a tanár felettesével és a diákkal, továbbá a szülővel, illetve a gondviselővel.
6.3. A választott kommunikációs csatorna semmilyen körülmények között sem szolgálhat nem megfelelő, szexuális tartalmú beszélgetést, obszcén szavakat és gesztusokat vagy a diák személyes érzéseivel kapcsolatos levelezést (beleértve szexuális érzéseit is) közvetítő tartalmak közlésére. Amennyiben ez mégis megtörténik, el kell tőle határolódni és válasz nélkül kell hagyni.
6.4. A mentorálás során időről időre emlékeztetni kell a diákot a szerephatárokra.
6.5. Ismét hangsúlyozni kell, mennyire fontos egy olyan kommunikáció kialakítása, amely világossá teszi a szakmai határokat és nem értelmezhető tévesen személyes jellegűnek.
6.6. Világos célokat és kimeneteleket kell elvárnunk minden beszélgetéstől. Ha nem fordítunk kellő figyelmet a célok elérésére és a kimenetek sem kielégítőek, akkor ez azt jelezheti, hogy a tanár-mentor túlságosan részévé vált a helyzetnek és szükség lehet szupervizor közbelépésére.
Használati útmutató anyagszükséglettel:
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »
Hozzászólások