A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltésA viselkedéshez kapcsolódó figyelmeztető jelek, mint az órák alatti unalom, jelentős viselkedésváltozások (agresszió, befelé fordulás, rapszodikus viselkedés, erőszakoskodás, stb.) észrevétele csak akkor lehetséges, ha bizalmon alapuló kapcsolatot építünk ki a diákjainkkal, és olyan helyzeteket teremtünk, ahol őszintén viselkedhetnek és beszélhetnek.
Biztos, hogy az osztálytársak az elsők, akik észreveszik diáktársaik viselkedésének megváltozását. Az, hogy megosztják-e ezt a tanárokkal, vagy nem, a tanár-diák viszony minőségének kérdése. Ha az osztályfőnök olyan atmoszférát, kapcsolatot és fórumokat teremt és tart fenn, melyek a kölcsönös bizalmon és az osztályközösségen belüli egymással való törődésen alapulnak, akkor naprakész és pontos képe lehet diákjai állapotáról, problémáiról, a változásokról, így gyorsan felismeri a viselkedéshez köthető figyelmeztető jelzést, és továbbíthatja azt az EWS team felé.
A diákokkal a bizalomra épülő viszony kialakításának, és így viselkedésváltozásaik nyomonkövetésének egy módja, hogy az osztályfőnöki órák helyett heti csoportmegbeszéléseket szervezünk.
Mi jellemzi a csoportmegbeszélést?
A csoportbeszélgetés egy nagy toleranciateszt. Őszintén beszélni egy csoportban nem könnyű feladat a serdülőknek, de a felnőtteknek sem. Ha valaki úgy dönt, hogy bevezeti a csoportbeszélgetéseket, ne adja fel az első kudarc után. Kezdetben nem fog ideálisan működni. Az első időszakra a nagy hallgatások, hárítások, viháncolás, felszínes csevegés, rejtőzködés lesz jellemző. Az osztályfőnök kitartása nagyon fontos. Még akkor is, ha kezdetben úgy tűnik, a beszélgetés nem működik, kitartóan szervezzük ezeket az alkalmakat. Tartsuk be a rítust: üljünk körbe, és a csoportmegbeszélésre kitűzött időben kezdjünk egy körkérdéssel. Egy bizonyos idő után a tagok hozzászoknak a helyzethez, és lassan megérzik a varázsát.
Hosszú távon a csoportbeszélgetésnek számos haszna van: alaposan megismerhetjük a diákokat, folyamatosan figyelemmel kísérhetjük őket, az osztályközösség és a tanulási – tanítási eredményesség is javul, nem beszélve a diákok személyes fejlődéséről. A csoport tagjai úgy érezhetik, hogy tartoznak valahová, megbízhatnak osztálytársaikban, osztályfőnökükben, itt megoszthatják gondjaikat és örömeiket, kíváncsiak rájuk. A heti csoportbeszélgetés egy rituálét is ad a közösségnek, fejleszti a szolidaritást és az egymásra figyelést, erősíti az együttműködést és megteremti a lehetőségét a visszacsatolásnak, reflexiónak és ön-reflexiónak. A csoportbeszélgetések rendszeressége hozzászoktatja a résztvevőket a csoport előtti önkifejezés nem könnyű helyzetéhez.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »