A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltés1. A segítő szervezetek és az információk:
A szervezetek, intézmények a saját feladatukra koncentrálnak: mindenki azt a szeletet látja a gyerekek, a családok helyzetéből, problémáiból, ami az ő céljaihoz, tevékenységeihez illeszkedik. Ehhez keresi a megoldásokat, az adatokat, és igazából csak a következő adminisztratív lépésig jut el. Mivel az információk nem teljes körűek, minden eljárás komoly erőfeszítéseket igényel, és nem feltétlenül a gyerekek igényeit vagy szükségleteit veszi figyelembe.
2. Pályázatokban vállalt vagy az alaptevékenységhez illeszkedő szolgáltatások, lehetőségek párhuzamossága; a "célcsoport" hiánya:
Több szervezet is vállalja pályázatában vagy alapításakor olyan tevékenységek szervezését, amely a gyerekek, fiatalok élethelyzetét javítja, programokat nyújt számukra vagy ösztöndíjat, mentort, eszközt, stb. biztosít. Mivel ritka az egyeztetés az iskolákkal vagy egymással - sem időben, sem térben nem tudják elérni célcsoportjukat, és a rendelkezésre álló pénzek nem hatékonyan kerülnek felhasználásra. Vagy jó ötletek nem valósulnak meg, mert az iskolában nincs fogadókészség: a külső szereplőket fenyegetőnek érzik.
Eközben az iskolák forráshiányosak, személyzetük kimerült.
Az erőforrás-egyeztetésekre jó megoldás lehet az iskola kezdeményezésére összeülő partneri kerekasztal. Megbeszélést lehet kezdeni egy program tervezésére vagy egymás megismerésére is.
A találkozók szervezésének lépései:
1. Kapcsolati térkép készítése: fel kell írni mindenkit, akiről valaki tudja, hogy gyerekekkel foglalkoznak, bevonhatóak.
Típusok:
2. Előkészítés
A vezető személyesen veszi fel a kapcsolatot az összeírt szervezetek vagy intézmények illetékes vezetőjével a közös pontok és a mindkét fél számára előnyös kapcsolat hangsúlyozásával.
A helyszín, az idő, a program meghatározása.
Cél: Ilyenkor egy jó ügy összehozhatja és érdekeltté teheti a feleket: egy jeles nap, nyári tábor, hétvége, iskolában környezeti változtatás stb. – meghívók.
A moderátor felkészülése: a beszélgetés moderálása biztosítja, hogy mindenki szót kapjon, minden érdek elhangozzon, és sikerüljön megtalálni az együttműködés lehetőségeit. Az ő dolga az összegzés és az emlékeztető küldése is.
3. Az első találkozó
Szervezet neve |
Honlap, elérhetőség |
Képviselő |
Fő profil, tevékenységek |
Mit tud nyújtani? |
Miben vár segítséget? |
|
|
|
|
|
|
4. A találkozóról készült emlékeztető tartalmazza az elérhetőségeket, információkat a szervezetekről, és az összefoglalót a megbeszélésről.
5. A következő találkozók:
6. Célszerű az iskola részéről valakinek a munkakörébe beépíteni ezeknek a találkozóknak, egyeztetőknek a szervezését. Évente egyszer pedig mindenképp a vezetők tartsanak egy találkozót.
7. A gyerekek jólétével, szociális helyzetével, veszélyeztetettségével kapcsolatban rendkívül körültekintően az adatok kezelésére vonatkozó szabályok betartásával szervezzük a megbeszéléseket.
8. A kapcsolati háló folyamatosan növekedhet a célnak vagy a problémának megfelelően, hiszen mindenki újabb kapcsolatait tudja behozni. Fontos, hogy tematikusan is lehet megbeszéléseket szervezni, amire nem kell mindenkit meghívni.
9. A találkozók után sok esetben jönnek létre szakmai kapcsolatok. Ez azt jelenti, hogy mindegyik szervezetnél a terület felelőse lép kapcsolatba az érintettekkel. Pl. nyári étkezés szervezésénél: városháza felelőse, szociális iroda felelőse, iskola gazdaságisa, civil adományozók, programszervező.
10. Mi van, ha nem az iskola kezdeményez?
Akárki kezdeményezi az egyeztető összehívását, fontos az első alkalommal a vezetői szint megkeresése: ez adja meg a találkozók súlyát.
11. Értékelés: a programokról, megbeszélésekről lehetőség szerint mindig legyen lehetőség a visszacsatolásra, értékelésre. Megalapozza a következő tervezést, újratervezést.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »
Hozzászólások