Hozzászólások

Tigelmann Bettina Követtük a tool minden pontját, nagyon jól sikerült a partneri találkozó. válaszolok - 2017.02.04. 18:53
TKA Tudásközpont Kedves Bettina! Köszönjük a visszajelzést, örülünk, hogy minden a legnagyobb rendben ment és jól tudtátok használni az eszközt! Deat Bettina! Thank you for your feedback. We are happy to hear that everything went OK and you could use this tool for your achievements in your school. 2017.02.07. 10:38

Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Partneri kerekasztal

A gyerekek ügyeivel, problémáival több szervezet, intézmény, magánszemély is foglalkozik segítő szándékkal. Ezek a párhuzamos törekvések többnyire nem erősítik egymást, inkább nagy energiákkal alacsony hatékonyságúak. Az iskola növelheti erőforrásait a gyerekek érdekében, ha bevonja ezeket a körülötte tevékenykedő szervezeteket, intézményeket.

1. A segítő szervezetek és az információk:

A szervezetek, intézmények a saját feladatukra koncentrálnak: mindenki azt a szeletet látja a gyerekek, a családok helyzetéből, problémáiból, ami az ő céljaihoz, tevékenységeihez illeszkedik. Ehhez keresi a megoldásokat, az adatokat, és igazából csak a következő adminisztratív lépésig jut el. Mivel az információk nem teljes körűek, minden eljárás komoly erőfeszítéseket igényel, és nem feltétlenül a gyerekek igényeit vagy szükségleteit veszi figyelembe.

2. Pályázatokban vállalt vagy az alaptevékenységhez illeszkedő szolgáltatások, lehetőségek párhuzamossága; a "célcsoport" hiánya: 

Több szervezet is vállalja pályázatában vagy alapításakor olyan tevékenységek szervezését, amely a gyerekek, fiatalok élethelyzetét javítja, programokat nyújt számukra vagy ösztöndíjat, mentort, eszközt, stb. biztosít. Mivel ritka az egyeztetés az iskolákkal vagy egymással - sem időben, sem térben nem tudják elérni célcsoportjukat, és a rendelkezésre álló pénzek nem hatékonyan kerülnek felhasználásra. Vagy jó ötletek nem valósulnak meg, mert az iskolában nincs fogadókészség: a külső szereplőket fenyegetőnek érzik.

Eközben az iskolák forráshiányosak, személyzetük kimerült.

Az erőforrás-egyeztetésekre jó megoldás lehet az iskola kezdeményezésére összeülő partneri kerekasztal. Megbeszélést lehet kezdeni egy program tervezésére vagy egymás megismerésére is. 

 

A találkozók szervezésének lépései

1. Kapcsolati térkép készítése: fel kell írni mindenkit, akiről valaki tudja, hogy gyerekekkel foglalkoznak, bevonhatóak.

Típusok:

  • gyermekek szociális helyzetével, ellátásával foglalkozó szervezetek, szociális munkások;
  • egészségügyi szervezetek;
  • tanodák, családi napközik, klubok;
  • sportszervezetek;
  • prevenciós szervezetek;
  • alapítványok, egyesületek;
  • programszolgáltatók;
  • olyan cégek, akik szóba jöhetnek, mint adományozók;
  • más iskolák;
  • egyetem;
  • önkénteseket toborzó szervezetek;
  • rendőrség;
  • önkormányzat képviselői. 

2. Előkészítés

A vezető személyesen veszi fel a kapcsolatot az összeírt szervezetek vagy intézmények illetékes vezetőjével a közös pontok és a mindkét fél számára előnyös kapcsolat hangsúlyozásával.

A helyszín, az idő, a program meghatározása. 

Cél: Ilyenkor egy jó ügy összehozhatja és érdekeltté teheti a feleket: egy jeles nap, nyári tábor, hétvége, iskolában környezeti változtatás stb. – meghívók.

A moderátor felkészülése: a beszélgetés moderálása biztosítja, hogy mindenki szót kapjon, minden érdek elhangozzon, és sikerüljön megtalálni az együttműködés lehetőségeit. Az ő dolga az összegzés és az emlékeztető küldése is.

3. Az első találkozó 

  • Kapacitástérkép: ki milyen területen dolgozik? Mi az erőssége? Mit tett eddig? Mit tud felajánlani? Miben kér segítséget? 

Szervezet neve

Honlap, elérhetőség

Képviselő

Fő profil, tevékenységek

Mit tud nyújtani?

Miben vár segítséget?

 

 

 

 

 

 

 

  • Ekkor fontos a jó moderátor, hiszen mindenki a számára fontos célokat és tevékenységeket szeretné középpontba helyezni, és el kell érni a kölcsönös érdekek elismerését. Ehhez a kommunikációs eszközök, a megbeszélések szervezése eszközök ajánlottak.
  • Az első alkalom legfontosabb célja a megismerkedés, annak a felfedezése, hogy hol és miben tudnak a mindennapi munkában kapcsolódni. Másik cél a kölcsönös bizalom kiépítése.
  • Célszerű megállapodni egy havi találkozóban, ami úgy is történhet, hogy mindig másnál tartják, így közelebbről megismerik egymás tevékenységét, helyét, stb.
  • Az egyeztetések lehetnek szűkebb körűek is a téma jellegétől függően: ha pl. drogprevenció a téma, akkor azokat hívjuk, akik ebben tevékenykednek vagy bekapcsolódnának.  

4. A találkozóról készült emlékeztető tartalmazza az elérhetőségeket, információkat a szervezetekről, és az összefoglalót a megbeszélésről. 

5. A következő találkozók:

  • mindig legyen konkrét cél: közeledő program megbeszélése, pályázat írása, stb. 

6. Célszerű az iskola részéről valakinek a munkakörébe beépíteni ezeknek a találkozóknak, egyeztetőknek a szervezését. Évente egyszer pedig mindenképp a vezetők tartsanak egy találkozót. 

7. A gyerekek jólétével, szociális helyzetével, veszélyeztetettségével kapcsolatban rendkívül körültekintően az adatok kezelésére vonatkozó szabályok betartásával szervezzük a megbeszéléseket. 

8. A kapcsolati háló folyamatosan növekedhet a célnak vagy a problémának megfelelően, hiszen mindenki újabb kapcsolatait tudja behozni. Fontos, hogy tematikusan is lehet megbeszéléseket szervezni, amire nem kell mindenkit meghívni. 

9. A találkozók után sok esetben jönnek létre szakmai kapcsolatok. Ez azt jelenti, hogy mindegyik szervezetnél a terület felelőse lép kapcsolatba az érintettekkel. Pl. nyári étkezés szervezésénél: városháza felelőse, szociális iroda felelőse, iskola gazdaságisa, civil adományozók, programszervező. 

10. Mi van, ha nem az iskola kezdeményez?

Akárki kezdeményezi az egyeztető összehívását, fontos az első alkalommal a vezetői szint megkeresése: ez adja meg a találkozók súlyát.

11. Értékelés: a programokról, megbeszélésekről lehetőség szerint mindig legyen lehetőség a visszacsatolásra, értékelésre. Megalapozza a következő tervezést, újratervezést. 

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »