A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltésKét fő módszer ajánlott a tanár-diák kapcsolat során jelentkező konfliktusok megoldása során: az egyik, amelyet a Gordon-féle tanári hatékonyság tréning (T.E.T.) során használnak, a másik az erőszakmentes kommunikáció (EMK). Mindkét módszer a kölcsönösen kielégítő kapcsolat fenntartása mellett segít megoldást találni a problémákra.
A közös jellemzője ezeknek a konfliktusmegoldó módszereknek, hogy mindegyik a következő alapokon nyugszik:
Milyen esetekben használjuk a Gordon-modellt? Akkor, amikor…
Hogyan használandó? Hogyan használjuk?
Először tudnunk kell, kinek a problémájával állunk szemben, majd következik a 3 LÉPÉS:
Mely esetekben részesítsük előnyben az erőszakmentes kommunikációt (EMK)? Akkor, ha …
Hogyan használjuk az erőszakmentes kommunikációt?
Röviden: Folyamatosan váltsuk a szerepeket(használjuk az empatikus meghallgatás és kifejezés eszközeit), ahányszor csak szükséges egymás megértése érdekében.
Alkalmazzuk az empátiát és az értő-érző figyelmet (a kérdések tisztázása az EMK 4 lépésének segítségével) a másik meghallgatása során, és használjuk a 4 lépést belső világunk kifejezésére.
Az EMK 4 lépésének használata:
Alternatívaként rendelkezésre áll egy másik, 6 lépésből álló Gordon-féle vesztesmentes problémamegoldó módszer is (III. Konfliktusmegoldó modell):
Mikor használjuk a III. Konfliktusmegoldó modellt? Akkor, ha …
1. lépés: A probléma együttesen történő azonosítása és meghatározása
Figyelmeztetés: A problémára vonatkozó mindkét állításunkat úgy kell kifejeznünk, hogy ne közvetítsenek vádaskodást vagy ítélkezést. Javasoltak az Én-üzenetek.
2. lépés: Alternatív megoldások generálása
Mindkét félnek kreativitást kell tanúsítania a lehetséges megoldások kimunkálásában.
Fontos, hogy mindaddig kerüljük az értékelést, ameddig nem áll rendelkezésre több megoldási javaslat.
3. lépés: Az alternatív megoldások értékelése
Fontos, hogy ebben a fázisban különös gondot fordítsunk arra, hogy mindkét fél őszinte legyen és használja az értő-érző figyelmet.
4. lépés: Egy megoldás kiválasztása
Ebben a fázisban mindkét fél egyetért egy megoldási módozatban vagy a megoldások egy kombinációjában. Valakinek elő kell állnia a megoldási javaslatokkal, hogy biztosak lehessenek abban, mindketten egyetértenek ezzel. Ne próbáljunk erőltetni egy megoldást – mindkét félnek szabadon kell választania.
5. lépés: Terv és megvalósítás
Ebben a lépésben közösen elhatározzák, hogy Ki, Mit és Mikor csinál a létrejött megállapodás kivitelezése érdekében. Az a legjobb, ha bízunk abban, hogy mindketten meg fogják tenni azt, amiben megállapodtak, ahelyett, hogy arról beszélnénk, mi történik akkor, ha nem teszik meg.
6. lépés: Az eredmények ellenőrzése:
A feleknek meg kell állapodniuk abban, hogy egy későbbi időpontban visszatekintenek, hogy meggyőződjenek arról: a megoldás mindkét fél esetében működött/működik-e.
Használati útmutató anyagszükséglettel:
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »