Időpont: 2016. november 24. csütörtök, 15:00-18:00
Helyszín: Tempus Közalapítvány, 1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1., 6. emelet, Brüsszel terem
Célcsoport: iskolavezetők, pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakemberei, iskola-egészségügyben dolgozók és civil szervezetek képviselői, illetve a témához kapcsolódó további szakemberek
Jelentkezés: A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A maximális létszám: 60 fő, a jelentkezések elfogadása a regisztráció sorrendjében történik (túljelentkezés esetén ez alól kivételt jelenthet, ha egy intézményből aránytalanul sok jelentkező lenne).
Háttér: A európai tapasztalatok rámutatnak, hogy a prevenciós célokat szolgáló korai jelzőrendszerek jelentős segítséget nyújthatnak a pedagógusoknak és a társszakmáknak ahhoz, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalokat időben felismerjék és a számukra leginkább megfelelő célzott beavatkozásokat tudjanak alkalmazni. A jelzőrendszer lényege nem az adatgyűjtés – noha az alapvetően fontos előfeltétel –, hanem sokkal inkább a fiatalokat támogató szolgáltatások tervezése, megválasztása és összehangolása. Az egyéni szociokulturális háttértényezők, illetve a fiatalok vészjelzéseiként értelmezhető magatartásformák ismeretében kialakítható lenne olyan megfelelően végiggondolt nyilvántartási és a folyamatkövetést lehetővé tevő korai jelzőrendszer, mely a többletfigyelmet igénylő fiatalok számára kijelöli a támogató szolgáltatást nyújtó esetgazdát és annak beavatkozási területeit a leggyakrabban előforduló szituációkban. Ennek talán legfontosabb feltétele az intenzív kommunikációra és bizalomra épülő szakmai protokollok közös kialakítása.
A műhelyről: A műhely keretében a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársai a korai jelzőrendszerek hazai és nemzetközi kontextusára, illetve alkalmazására helyezik a fókuszt. A téma bevezetéseként a résztvevők egy nemzetközi áttekintéssel gazdagodhatnak, illetve megvizsgáljuk a téma hazai szakpolitikai és gyakorlati vonatkozásait. Ezt követően megismerhetik a Tempus Közalapítvány által koordinált, az iskolai lemorzsolódás csökkentésére irányuló projektek – máshol még nem publikus – eredményeit, amelyek remélhetőleg Önök számára is hasznosnak bizonyulnak. A műhelymunka során a korai jelzőrendszerek működésével, az adatgyűjtés és -elemzés módszertanával kapcsolatban szerezhetnek tapasztalatokat.
14:30 – 15:00 Érkezés, regisztráció
15:00 – 15:30 Hangolás: interaktív játék formájában | Szabó Csilla, projektvezető, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány
15:30 – 15:55 Korai jelzőrendszerek – a siker záloga a fegyelem? | Szegedi Eszter, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány
15:55 – 16:10 Szünet
16:10 – 17:50 Gyakorlatorientált workshop a témában | Ízelítő: Arcok az adatok mögött | Facilitátorok: Szabó Csilla és Farkas Bertalan Péter
Anna már 30 óra igazolatlan hiányzásnál tart, de amikor jelen van az órákon, akkor is látványosan unatkozik és a társai sem szívesen barátkoznak vele. Peti jó tanuló, minden nap jelen van az iskolában, de a társai számára idegesítően aktív az órákon, mindig ő akar válaszolni a tanárnak, nem hagy másokat érvényesülni. Egy banda már rászállt, elkezdték fenyegetni, bántani, a félelmét Peti nem meri megosztani senkivel.
A workshop keretében olyan eseteket dolgozunk föl, amire a szigorú adminisztratív elvárások miatt gyűjtött jelek és/vagy a rendszerszintű nyomon követést nélkülöző jelek hívhatják fel a figyelmünket. A cél egyrészt az, hogy lássuk, hogy ez utóbbiakat is érdemes rendszerszinten nyomon követni, másrészt az, hogy a különböző jelek együttes elemzésével jussunk el az érintett diák számára legmegfelelőbb segítséghez.
17:50 – 18:00 Záró gondolatok
További információk, segédanyagok a rendezvény honlapján érhetők el.
A műhelysorozat további alkalmai és témái:
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »