Nagy sikerrel zajlott a CroCooS projekt zárókonferenciája 2017. április 19-21. között a budai Mercure Hotelben. A rendezvényre a partnerség tagjain kívül Európa számos országából érkeztek a téma szakértői. Emellett jelen voltak annak a 15 magyarországi, szerbiai és szlovéniai iskolák képviselői is, akik részt vettek a pilot programban, így intézményvezetőként, tanárként vagy mentorként számos gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek a rendszer alkalmazhatóságával és hatásával kapcsolatban, amiről a konferencia eredményeit bemutató szakmai kiadványban is beszámoltak.
A 2014 és 2017 között zajlott CroCooS (Cross-sectoral cooperation focused solutions for preventing early school leaving – Szektorközi együttműködéssel a korai iskolaelhagyás megelőzéséért) együttműködésben Szerbia, Szlovénia és Magyarország vett részt, dán és holland partnerek közreműködésével. A projekt keretében 15 iskolát – köztük öt magyar szakképző intézményt – támogattak olyan korai jelzőrendszer bevezetésében, amelynek segítségével időben észrevehető, ha egy diáknál fennáll a lemorzsolódás veszélye. Az iskolából való tartós kimaradás, vagy a hirtelen észlelt változás a viselkedésben, a társak közti szocializációban vagy a tanulmányi eredményekben, olyan jelek lehetnek, melyek felismerése és a megfelelő beavatkozás által akár meg is akadályozható az iskolai pályafutás kudarca.
A projektzáró konferencián Navracsics Tibor uniós biztos videóüzenetében kiemelte, hogy a korai iskolaelhagyás problémáját az iskolák egyedül nem tudják megoldani, ehhez szükség van minden érintett fél – diákok, szülők, pedagógusok, iskolavezetők, társszakmák szakemberei, helyi szervezetek és döntéshozók – együttműködésére. Példaként említette az idén 30. születésnapját ünneplő Erasmus+ programot, amelynek egyik prioritása szintén a korai iskolaelhagyás megelőzése és az ifjúsági munkanélküliség csökkentése az uniós tagállamokban.
Tordai Péter, a CroCooS projektet és az Erasmus+ program hazai koordinálását megvalósító Tempus Közalapítvány igazgatója hozzátette: 2012 óta foglalkoznak a szervezetnél ezzel a témával, és folyamatosan egymásra épülő fejlesztési és szakpolitikai projektekkel, valamint kutatásokkal járulnak hozzá az iskolai lemorzsolódás csökkentéséhez Magyarországon.
A most lezárult nemzetközi szakpolitikai kísérletben is azt vizsgálták, hogy milyen eszközök segíthetik leginkább a 9. évfolyamos diákok nagyarányú lemorzsolódásának csökkentését, és hogyan támogatható ezeknek az eszközöknek a beépítése az iskolák – elsősorban a tanári munka – mindennapjaiba.
A munka szerves része a részt vevő intézményekben zajlott, ahová havonta látogattak el azok a mentorok, akik előzetesen szakmai felkészítést kaptak, és maguk is részt vettek a projektben. Az ő segítségükkel kisebb csapatok alakultak a paksi, dombóvári, barcsi és budapesti szakgimnáziumokban és szakképző intézményekben. A közös munka eredményeképpen volt, ahol új közösségi tereket alakítottak ki a diákokkal és szülőkkel folytatott beszélgetésekre, mások a szabadidő hasznos eltöltésének iskolai lehetőségeire helyezték a hangsúlyt, míg volt, amelyik iskolában saját mentorrendszert építettek ki a rászoruló diákok személyes támogatása érdekében.
A CroCooS projekt keretében emellett létrehoztak egy pedagógusok, intézményvezetők és szakemberek számára elérhető online eszköztárat és az intézményes bevezetést támogató útmutatót, amely nagyon egyszerű lépésekre bontva ad iránymutatást a lemorzsolódás megelőzését célzó intézményes folyamatok felépítéséhez. Erre példa az intézmény stratégiai céljainak megvalósítását szolgáló – a PDCA logika ismétlődő, négylépéses menedzsment módszerét követő – leírás, vagy az olyan, a tesztelés során is bevált eszközök alkalmazása, mely a tanárok közti esetmegbeszélés módját, a diákokkal való bizalomépítést, hatékony kommunikációt segíti.
A CroCooS projekt első fázisában kutatásokat végeztek. Azokat a tipikus figyelmeztető jeleket vizsgálták nemzetközi összehasonlításban, amelyek jellemzően megelőzik az iskolából való kimaradást a diákoknál. Ilyen, a pedagógusok által is könnyen észrevehető jelzések pl. a következők:
A zárókonferencián Szegedi Eszter projektvezető kiemelte: ha az iskolák – a pedagógusok és a vezetőség – felismerik azt, hogy nekik is van felelősségük a korai iskolaelhagyás felszámolásában, azzal máris megtették az első lépést a probléma csökkentése felé vezető úton. Hasznos tapasztalatokkal szolgálhatnak számukra azok az intézmények, amelyek részt vettek a CroCooS projektben, és élményeikről a Minden diák számít című kiadványban számoltak be, amely négy nyelven érhető el a projekt honlapján.
A projektben részt vett szervezetek:
További információ a Tempus Közalapítvány szakmai honlapján található: www.crocoos.tka.hu
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »