A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta fordít figyelmet egy kiemelten fontos célcsoport, a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai módszertani támogatására, az egymástól való tanulás kultúrájának elterjesztésére, jó példák megosztására. A tanárok közti együttműködés – melynek nyomán valódi párbeszédek, szakmai műhelyek jöhetnek létre, amelyek a tapasztalatcsere, a tudásmegosztás, a közös tanulás terepévé válhatnak – pozitívan hat a tanulói eredményességre is. A pedagógusok egyre inkább jelen vannak az IKT-technológiákkal támogatott online és virtuális térben, a tanítás/tanulás során a módszertani kultúra újragondolásában jelentős szerepet játszik az IKT-technológiák kreatív és innovatív alkalmazása, a digitális írástudás fejlesztése. E cél érdekében 2017. január és december között egy pilot program keretében lehetőséget teremtünk kollaboratív tanári közösségek létrehozására és az innovatív IKT-használat módszertanának elsajátítására.
(A jelentkezési lap kérdéseit letölthető formában ide kattintva tekintheti meg)
A pilot program a 2015. november 1-én induló EFFECT – Európai szakmai és módszertani keret fejlesztése a tanárok kollaboratív tanulásának támogatására c. projekt keretében valósul meg, az Európai Bizottság támogatásával, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának koordinálásában. A két és fél éves futamidejű, finn, lett, cseh, brit, ír és magyar partnerségben létrejövő projekt átfogó célja, hogy egy olyan európai szakmai és módszertani keretet hozzon létre, amely támogatni tudja a tanárok és egyéb oktatási szereplők szakmai együttműködését és kollaboratív tanulását iskolai, helyi, regionális és nemzeti szinten.
A pilot keretében a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertára (DM) köré hívunk életre egy olyan tanulóközösséget, amelynek tagjait különböző offline és online módon támogatjuk abban, hogy módszertani kelléktárukat bővítsék az IKT-eszközök és módszerek pedagógiailag beágyazott, kreatív használatában, amely a tananyag feldolgozásának és a készségek fejlesztésének új útjait teszi lehetővé. A pilot célja, hogy a résztvevő pedagógusok az együttműködés során szakmai közösségekben tanuljanak és közösen módszertani ötleteket adaptáljanak és/vagy fejlesszenek.
A közösségi tanulás során lehetőség nyílik a szemléletformálásra, a 21. századi készségek fejlesztési eszköztárának megismerésére, a digitális kompetencia fejlesztésére, az együttműködés és a tudásmegosztás kultúrájának erősítésére. A pilot program eredményeként lehetőség nyílik a kollaboratív tanulás gyakorlati tapasztalatainak visszacsatornázására a módszertani keretrendszer (Methodological Framework, MF) fejlesztése céljából.
A pilot keretét egy olyan – a résztvevők számára díjmentes – offline képzés1 adja, amelyet a résztvevők igényeire támaszkodva állítunk össze, és folyamatos online támogatással (a közös tanuláshoz, együttműködéshez, kommunikációhoz illeszkedő online felület és tutorálás, valamint értékelési eszközök biztosításával) egészítünk ki.
A pilot során alkalmazott módszerekkel a résztvevő pedagógusok számára olyan tanulási környezetet teremtünk, amely mind a tanulásszervezési keretekben, mind az értékelésben általa adaptálható az osztálytermi környezetre, a tanulókkal való közös munkára, tanulásra is.
Az IKT-eszközökkel támogatott tanulás/tanítás módszerei a pilot során fókuszálnak:
➢ a tanulást támogató együttműködés lehetőségeire;
➢ a motiváló szemléltetésen túlmutató, a tanulók magas szintű aktivitását előidéző, természetes digitális eszközhasználat erősítésére;
➢ a felelősségteljes és minőségi tartalommegosztás lehetőségeire;
➢ adaptálható, tartalomfüggetlen módszertani megoldásokra;
➢ a tanulási célokat szolgáló játékra és játékosításra (gamification);
➢ a bárki számára elérhető közösségi oldalak, online alkalmazások pedagógiai céllal történő használatára;
➢ a mobileszközök gyakorlati alkalmazására;
➢ a tükrözött osztályterem (flipped classroom) gyakorlati megvalósítására;
➢ az iskolai foglalkozás tevékenységei, illetve a külső valódi világ közötti kapcsolat erősítésére;
➢ interaktív csoportmunkára, ahol a tanulók aktivitásának fokozása áll a tanulásszervezés középpontjában.
➢ IKT-eszközök valós pedagógiai beágyazottságára.
A Felhívásra minden olyan köznevelésben dolgozó pedagógus vagy 2-3 fős szakmai munkaközösség jelentkezését várjuk, akik elhivatottak az IKT-eszközök használatában és az IKT-val támogatott tanulási módszerek alkalmazásában, akik fejleszteni szeretnék módszertani repertoárjukat, motiválni a tanulóikat, és akik elkötelezettek a tanulási célú együttműködésre, továbbá támogató intézményi háttérrel rendelkeznek, és akik számára fontos:
➢ a 21. századi készségek fejlesztése;
➢ a pedagógiai szemléletváltás előmozdítása;
➢ a tudásmegosztás, a közösségi tanulás és az egymástól való tanulás támogatása;
➢ a saját eredmények, jó gyakorlatok bemutatása;
➢ a tanulók megszólítása innovatív, saját ötleten alapuló, tanórai kontextusba vagy tanórán kívüli tevékenységekbe ágyazott módszertani gyakorlatokon keresztül.
1. a Felhívásra való jelentkezés fogadásának kezdete: 2016. december 1.
2. a Felhívás jelentkezési határideje: 2016. december 20.
3. a Felhívásra jelentkezők értesítése2: 2017. január 13.
4. a pilot program ideje: 2017. január 16. – 2017. december 1.
➢ részt vesz a pilot programban annak teljes időtartam alatt;
➢ részt vesz a személyes képzési alkalmakon (3x1 nap: várhatóan 2017. január 27., február 24., március 31.);
➢ tagja lesz a pilot tanulóközösségének, aktív szerepet vállal az együttműködésre biztosított online felülete(ke)n (várhatóan heti 2-3 óra elfoglaltság);
➢ elkötelezett a fejlődésre, tanulásra;
➢ elhivatott az IKT-eszközök használatában és az IKT-val támogatott tanulási módszerek alkalmazásában;
➢ használja az önértékelési eszközt, a pilothoz kapcsolódó értékeléshez, kutatáshoz a téma kapcsán rendelkezésre áll;
➢ együttműködési megállapodást köt a TKA-val;
➢ a pilot program során létrehozott saját módszertani ötleteit szélesebb körben is megosztja;
➢ saját eszközével (legalább laptop, de lehetőség szerint okostelefon, tablet) vesz részt a pilot képzésen.
➢ módszertani képzéssel (a módszertani képzés akkreditációja folyamatban) biztosítja (3x1 nap) a pedagógusok szakmai támogatását, digitális kompetenciafejlesztését az IKT-eszközök kreatív használata témában;
➢ online felület(ek)et biztosít a közös tanuláshoz, együttműködéshez, kollaboratív tanuláshoz;
➢ meglévő jó gyakorlatok adaptálását és/vagy új módszertani anyagok kidolgozását teszi lehetővé a Digitális Módszertárban lévő módszertani példákon, esettanulmányokon keresztül;
➢ támogatja a Digitális Témahétre való készülést projektek kidolgozásán keresztül;
➢ szakmai és technikai facilitálást biztosít a pilot időtartama alatt tapasztalt gyakorlati szakemberek közreműködésével;
➢ tanulóközösséget biztosít, folyamatos támogatással;
➢ offline és online szakmai anyagokat bocsát a pilot résztvevőinek rendelkezésére;
➢ megjelenési lehetőséget biztosít a legjobb ötletek kidolgozóinak a TKA online felületein (web, közösségi média);
➢ lehetőséget biztosít szakmai rendezvényeken való megjelenésre (pl. Digitális pedagógus konferencia);
➢ a szakmai együttműködésről igazolást állít ki.
A jelentkezés egy erre a célra kialakított online felületen történik adatlap, motivációs levél és egy (a digitális kompetenciákra és az elhivatottságra vonatkozó) önértékelés kitöltésével. Egy intézményből több pedagógus is jelentkezhet (pl. 2-3 fős tanári teamek). Előnyt jelent a jelentkezéskor a támogató intézményvezetői háttér.
1 A képzés és az online együttműködés nyelve magyar.
2 A felhívásra jelentkezők kiválasztása és a résztvevők létszámának meghatározása a pilot megvalósítását leginkább szolgáló szempontok szerint - a beküldött motivációs és önértékelő adatlap alapján - történik.
Jelentkezési határidő: 2016. december20.
(A jelentkezési lap kérdéseit letölthető formában ide kattintva tekintheti meg)
További információ:
B. Tier Noémi projektkoordinátor
Email: noemi.tier[kukac]tpf[pont]hu, Tel: +36-1-237-1300 (150-es mellék)
VAGY:
Email: info[kukac]tpf[pont]hu, Infóvonal: +36-1-237-1320
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »