Megosztott vezetés

Szakmai anyagok magyar nyelven

 

A vezetés – mint folyamatok irányítása, befolyásolása, változások elindítása – nem csak az igazgatóra vagy a szűkebb iskolavezetői körre (igazgatóhelyettesek, munkaközösség-vezetők) értelmezhető. Vezetés az is, amikor egy diák elindít egy folyamatot az iskolában, például internetes iskolaTV-t csinál a facebookon , amihez sok más tanuló is csatlakozik, nézőként vagy aktív riporterként, szerkesztőként. A kezdeményezés változást generál, új tanulási lehetőségeket teremt. Az iskolaTV révén a tanulók (interjúk, riportok készítésével, információk gyűjtésével) sok készségüket fejlesztik, a saját tanulási folyamatuk vezetéséhez járulnak hozzá. Vezetés ugyanígy, ha egy tanár vagy tanárok egy csoportja indít el változást, irányít egy folyamatot, például elkezdik egymás óráit látogatni, mert erre saját igényük születik. De vezetés az is, ha a tanulók ellenállással irányítanak folyamatot, például következetesen nem a tankönyvekből sajátítanak el egy adott tananyagot, hanem pl. a mobiltelefonjukon tájékozódnak. Egy szervezetben minden szereplő hatással van a szervezet kultúrájára, teljesítményére és értékeire, közvetlenül vagy közvetett módon tehát mindenki részt vesz a vezetésben.

A megosztott vezetés (distributed leadership) ebben az értelemben nem egy lehetséges opció, hanem maga a valóság, hiszen a tanítási-tanulási folyamatot egy iskolában nagyon sok szereplő irányítja. A kérdés tehát nem az, hogy megosztott-e a vezetés, hanem sokkal inkább az, hogy

  • Tudunk-e róla, hogy a vezetés megosztott? Tudatában van-e ennek az igazgató és a szűkebb iskolavezetés? Tudja-e ezt az iskola összes szereplője?
  • Bátorítja-e tudatosan az iskolavezetés a különböző szereplőket arra, hogy változásokat kezdeményezzenek, folyamatokat irányítsanak? Értékeli-e ezeket a kezdeményezéseket? Transzparens-e mindez az iskola minden szereplőjének a számára? Vannak-e csatornák, melyeken a különböző véleményeket kifejezhetik a tanárok, a tanulók, az iskola személyzete?
  • Milyen hatásai vannak a megosztott vezetésnek a tanulásra? Tudatosan használjuk-e a megosztott vezetés jelenségét a méltányosabb oktatás megteremtésére?
Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »