Hozzászólások

Tigelmann Bettina Az első számú mellékletet, a "kérdőívet az osztályban tanító tanárok számára" az egy osztályban tanítók megbeszélésén használjuk. Így nem csak "elpanaszoljuk" egymásnak, hogy baj van a tanulóval, hanem rögzítjük is. Így könnyebb a szükséges lépéseket megtervezni. válaszolok - 2017.02.04. 18:17
TKA Tudásközpont Kedves Bettina! Köszönjük az értékes visszajelzést, amely rámutat az eszköz használhatóságára is. Bízunk benne, hogy a későbbiekben is tudják majd használni az eszközt és később más intézményeknek is tudják majd ajánlani! 2017.02.07. 10:48

Szakértő válaszol

Eszköz letöltése

A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni

letöltés

Eszköz a lemorzsolódás kockázatának vizsgálatához

A veszélyeztetett diákok beazonosítása és monitorozása során a tanárok és iskolák által használandó eszköz.

A tanárok és az iskolák a lemorzsolódás kockázatával veszélyeztetett diákok beazonosítása és monitorozása során végzett munkájának támogatására három eszköz használatát javasoljuk.

A "Kérdőív az osztályban tanító tanárok számára"  3 fő tematikus egységből áll. Az első tartomány háttér-információkat tartalmaz, melyek lényegesnek bizonyultak bizonyos iskolai szintű lemorzsolódási minták beazonosítása és a diákközpontú beavatkozás megtervezése során is. A következő két terület lefedi a lemorzsolódás jeleit, melyeket a CroCoos projekt által kifejlesztett EWS rendszer részének tekintünk. Minden egyes jelzéshez megfelelő adatok szükségesek, és 3 érték került felállításra (0– felismerhető veszély nincs, 1–enyhe veszélyeztetettség, 3–magas veszély a lemorzsolódásra). Az osztályban tanító tanároknak biztosítaniuk kell a különböző forrásokból nyert információkat, mint például: a diákkal kapcsolatban az az iskolában tapasztaltakat, a diákkal készített interjút, a szülővel készült interjút, a többi tanárral folytatott megbeszélés anyagát, de ugyanígy a diákról készült elkötelezettségi és zaklatási felmérés eredményei is felhasználandók. Az eszköz speciális kockázati felmérést biztosít 6 különböző jelre, de átfogó értékelést is nyújt a lemorzsolódás veszélyéről.

Szem előtt kell tartanunk, hogy ezek az eredmények csak indikátorai a kockázatnak, melyek riasztják a tanárokat, hogy fordítsanak több figyelmet és nyújtsanak intenzívebb támogatást az adott diáknak. Vagyis ezeket az eredményeket nem szabad kibúvónak használni az alól, hogy minden diákot támogassunk, és nem szolgálhatnak érvként a kockázatnak kitett diákokkal szemben támasztott alacsony elvárások mellett sem.

Részletesebb eszközök következnek a tanulók felméréséről.

Az "Elkötelezettségi, motivációs és meggyőződésbeli felmérés a diákról"    eszköz a The Road Map Project (http://www.roadmapproject.org/) részeként kifejlesztett nyílt forráskódú eszköz. 25 kérdésből áll (demográfiai kérdések kizárva). A kérdőív az 5-fokozatú Likert-típusú skálát használja, a követező válaszlehetőségekkel: 1. határozottan nem ért egyet, 2. nem ért egyet, 3. semleges, 4. egyetért, 5. határozottan egyetért. A váz, az alap az egy-egy viselkedést, stratégiát vagy beállítódást leíró „én”-állítások. Az eszköz jó pszichometrikus tulajdonságokat mutatott egy amerikai, 5-12 osztályos diákokból álló mintán. Az eszközt a diákok maguk töltik ki, és könnyen átadható nekik.

A "Serdülő kortársi kapcsolatok"    eszköz szintén egy diákok által kitöltendő kérdőív, melyet Parada fejlesztett ki (2000)[2]. Ez egy 6 faktorú eszköz (a megfélemlítésnek és az áldozattá válásnak verbális, társadalmi, fizikai oldalai). A diákok egy 6 pontos gyakorisági skálán válaszolnak: soha, néha, havonta egyszer vagy kétszer, egyszer egy héten, egy héten többször, minden nap.

Ezeken kívül egy, az adatok tárolására és elemzésére szolgáló eszköz is fejlesztés alatt áll.

Mellékletek:

[1] Az eszköz az Education Fórum (Belgrád, Szerbia) következő munkatársai közös munkájának eredménye: Olja Jovanović, Ljiljana Plazinić, Jelena Joksimović, Ana Pešikan, Jovan Komlenac.

[2] Parada, R. H. (2000). Adolescent Peer Relations Instrument: A theoretical and empirical basis for the measurement of participant roles in bullying and victimization of adolescence: An interim test manual and a research monograph: A test manual. Penrith South, DC, Australia: Publication Unit, Self-concept Enhancement and Learning Facilitation (SELF) Research Centre, University of Western Sydney. 

Mennyire ajánlja ezt az eszközt?


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »