A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltésA tanárok és az iskolák a lemorzsolódás kockázatával veszélyeztetett diákok beazonosítása és monitorozása során végzett munkájának támogatására három eszköz használatát javasoljuk.
A "Kérdőív az osztályban tanító tanárok számára" 3 fő tematikus egységből áll. Az első tartomány háttér-információkat tartalmaz, melyek lényegesnek bizonyultak bizonyos iskolai szintű lemorzsolódási minták beazonosítása és a diákközpontú beavatkozás megtervezése során is. A következő két terület lefedi a lemorzsolódás jeleit, melyeket a CroCoos projekt által kifejlesztett EWS rendszer részének tekintünk. Minden egyes jelzéshez megfelelő adatok szükségesek, és 3 érték került felállításra (0– felismerhető veszély nincs, 1–enyhe veszélyeztetettség, 3–magas veszély a lemorzsolódásra). Az osztályban tanító tanároknak biztosítaniuk kell a különböző forrásokból nyert információkat, mint például: a diákkal kapcsolatban az az iskolában tapasztaltakat, a diákkal készített interjút, a szülővel készült interjút, a többi tanárral folytatott megbeszélés anyagát, de ugyanígy a diákról készült elkötelezettségi és zaklatási felmérés eredményei is felhasználandók. Az eszköz speciális kockázati felmérést biztosít 6 különböző jelre, de átfogó értékelést is nyújt a lemorzsolódás veszélyéről.
Szem előtt kell tartanunk, hogy ezek az eredmények csak indikátorai a kockázatnak, melyek riasztják a tanárokat, hogy fordítsanak több figyelmet és nyújtsanak intenzívebb támogatást az adott diáknak. Vagyis ezeket az eredményeket nem szabad kibúvónak használni az alól, hogy minden diákot támogassunk, és nem szolgálhatnak érvként a kockázatnak kitett diákokkal szemben támasztott alacsony elvárások mellett sem.
Részletesebb eszközök következnek a tanulók felméréséről.
Az "Elkötelezettségi, motivációs és meggyőződésbeli felmérés a diákról" eszköz a The Road Map Project (http://www.roadmapproject.org/) részeként kifejlesztett nyílt forráskódú eszköz. 25 kérdésből áll (demográfiai kérdések kizárva). A kérdőív az 5-fokozatú Likert-típusú skálát használja, a követező válaszlehetőségekkel: 1. határozottan nem ért egyet, 2. nem ért egyet, 3. semleges, 4. egyetért, 5. határozottan egyetért. A váz, az alap az egy-egy viselkedést, stratégiát vagy beállítódást leíró „én”-állítások. Az eszköz jó pszichometrikus tulajdonságokat mutatott egy amerikai, 5-12 osztályos diákokból álló mintán. Az eszközt a diákok maguk töltik ki, és könnyen átadható nekik.
A "Serdülő kortársi kapcsolatok" eszköz szintén egy diákok által kitöltendő kérdőív, melyet Parada fejlesztett ki (2000)[2]. Ez egy 6 faktorú eszköz (a megfélemlítésnek és az áldozattá válásnak verbális, társadalmi, fizikai oldalai). A diákok egy 6 pontos gyakorisági skálán válaszolnak: soha, néha, havonta egyszer vagy kétszer, egyszer egy héten, egy héten többször, minden nap.
Ezeken kívül egy, az adatok tárolására és elemzésére szolgáló eszköz is fejlesztés alatt áll.
[1] Az eszköz az Education Fórum (Belgrád, Szerbia) következő munkatársai közös munkájának eredménye: Olja Jovanović, Ljiljana Plazinić, Jelena Joksimović, Ana Pešikan, Jovan Komlenac.
[2] Parada, R. H. (2000). Adolescent Peer Relations Instrument: A theoretical and empirical basis for the measurement of participant roles in bullying and victimization of adolescence: An interim test manual and a research monograph: A test manual.
Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »
Hozzászólások