Eszköz letöltése
A gombra kattintva letöltheti PDF-ben az eszközt, amit utána egyszerűen ki tud nyomtatni
letöltés
Nézőpontok
Egy módszer arra, hogy a lehető legkorábbi időpontban észleljük, nyomon kövessük és azonosítsuk azokat a viselkedéshez köthető figyelmeztető jeleket, melyek kimaradáshoz vezethetnek.
A viselkedéshez köthető figyelmeztető jelzések, mint a tanórák alatti unalom (alacsony motiváció), a drasztikus magatartásváltozás (agresszió, befelé fordulás, rapszodikus viselkedés), erőszakoskodás (mindkét oldalról) beazonosítása a diákok folyamatos megfigyelését kívánja meg. Ezek a jelzések hirtelen is megjelenhetnek, de lappanghatnak is. Egy diákot sok tanár tanít és érzékeli viselkedését. Mindegyiküknek megvan a saját hozzáállása, viszonya és felfogása az adott diákról. Előfordul, hogy mindegyik tanárnak más képe alakult ki a diákról a köztük kialakult kapcsolat függvényében. Ugyanígy a diákok is máshogy viselkedhetnek a különböző tanárokkal. Ezért hasznos volna, ha a tanárok időről időre megosztanák egymással nézőpontjaikat, és így a lehető legkorábban azonosíthatnák a megjelenő figyelmeztető jelzéseket. Negyed- vagy félévente az osztályfőnök egyfajta esetmegbeszélést szervez az osztályába járó összes diákról az őket tanító minden tanár részvételével.
A megbeszélés lépései:
- Az osztályfőnök időben értesíti a résztevőket a megbeszélés idejéről és helyéről;
- A fő téma a diákok viselkedésének változásai;
- Az osztályfőnök megkéri a résztvevőket, hogy készüljenek fel a megbeszélésre, mutassák be minden egyes diák viselkedésváltozásait;
- A megbeszélés elején az osztályfőnök odaadja a részvevőknek a diákok neveit tartalmazó listát;
- Az osztályfőnök egymás után felolvassa a neveket;
- A résztvevők kommentár és magyarázat nélkül megosztják személyes megfigyeléseiket a diákok viselkedéséről, állapotáról;
- A kommunikáció stílusának nagyon egyszerűnek, tisztának kell lennie – pl. gyakran szomorú, mindig nagyon ideges, az utóbbi időben nagyon csendes vagy zavart és mostanában kiabál az osztálytársaival vagy unatkozik az óráimon;
- Nem szükséges, hogy minden résztvevő mondjon valamit minden diákról;
- Az osztályfőnök jegyzetel a megbeszélés során;
- Abban az esetben, ha egyetértés mutatkozik a diák viselkedésváltozásának megítélésében, érdemes kezdeményezni, hogy közösen állapodjanak meg a beavatkozásról;
- A beavatkozás lehet egy feltáró beszélgetés azzal a tanárral, akiben a diák a leginkább megbízik, és akit az EWS team jelöl ki;
- A tanári csapat megállapodik a beavatkozás módjáról és az ezért felelős személyről;
- A megbeszélés után az osztályfőnök összegzi az elhangzottakat és emlékeztetőt küld a résztvevőknek kihangsúlyozva a veszélyeztető jeleket. A követező megbeszélésen újra megnézhetjük ezt a feljegyzést;
- Az osztályfőnök tájékoztatja az EWS teamet a figyelmezető jelekről és a beavatkozási tervről, ha van ilyen, vagy konzultációra kéri az EWS team tagjait, hogy egy lehetséges beavatkozást kidolgozzanak;
- Az osztályfőnök az EWS csapattal együttműködésben követi a beavatkozás folyamatát.
Használati útmutató anyagszükséglettel:
Mennyire ajánlja ezt az eszközt?