A Magyarországi Iskolavezetési Hálózat műhelysorozata

Iskolavezetők a méltányos oktatásért - műhelymunka 2015.04.21.

A műhelymunkán azt jártuk körbe, hogy hogyan tudja támogatni a méltányos oktatást az iskolavezetés, és milyen intézményi stratégiák segítik azt, hogy a fenti kérdésekben eredményeket érjünk el.

Révai Nóra előadásában a méltányosságról folyó nemzetközi párbeszédből azt az újszerű megközelítést emelte ki, amely a méltányos oktatás legfontosabb elemének azt látja, hogy minden gyerek ugyanolyan esélyeket kapjon arra, hogy önmaga és a társadalom számára értékes életet élhessen. Az előadásban szó volt arról is, hogy a méltányos oktatást segíti, ha az iskolavezetés a vezetést és a tanulást tudatosan szorosan összekapcsolja, azaz az intézményben mindenkire – beleértve a tanárokat, szakmai munkatársakat – tanulóként tekint, ugyanakkor elismeri és megbecsüli, hogy mindenki – a tanárok és a diákok is – irányítják a tanulási-tanítási folyamatokat.

A műhelymunkán bemutattuk legújabb Alma a fán kötetünket. A kerekasztal-beszélgetésben, melyet Nahalka István, az ELTE PPK tanára és kutatója vezetett, a kötet interjúalanyai beszélgettek egyéni vezetői utjaikról, különös tekintettel a méltányos oktatás támogatására. 

„Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk a méltányos oktatást biztosítani, mert elveszítünk számos tehetséget” – fogalmazott Nahalka István oktatáskutató a rendezvényen. Szerinte a magyar iskolarendszer legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, hiszen nincs módjuk felemelkedésre azoknak a diákoknak, akik valamilyen szempontból hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, pedig a gazdasági életben rájuk is szükség volna.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötetben Csernovitz Adél olyan intézmények vezetőit szólaltatta meg, akik szakmai elhivatottságukkal és az iskolájukban a méltányosság megvalósításában elért eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet. Van, aki a náluk működő védőháló szerepét emelte ki, máshol a segítő szervezetek bevonása volt eredményes, de olyan példát is találhatunk, ahol a pedagógusok érzékenyítése, illetve motivációjuk erősítése vezetett a kívánt cél eléréséhez. A B. Tier Noémi által szerkesztett kötet abba a kiadványsorozatba illeszkedik, amely az oktatás világának aktuális kérdéseit járja körül azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítse. 

műhely programja

Alma a fán - Iskolavezetők a méltányos oktatásért kötetünkről bővebben

Iskolavezetői műhely - 2015.04.21.


Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »